El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha denunciat a la plataforma TikTok per diversos vídeos que inclouen publicitat encoberta dirigida a infants i adolescents. El CAC ha instat la plataforma que identifiqui de manera clara l'existència de publicitat quan els creadors dels vídeos inclouen missatges comercials en els seus continguts, tal com preveu la normativa europea.

En concret, el CAC ha analitzat 16 vídeos amb un total de 30,6 milions de visualitzacions de 8 influencers i ha constatat que el 93,8% dels continguts promocionen, de manera encoberta, productes propis de la franja d'edat més jove, com ara menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, consoles i videojocs. Els tiktokers inclouen els missatges comercials dins del relat del vídeo musical mateix, sense advertir el públic que en realitat es tracta de publicitat.

A més, el Consell també ha assenyalat a TikTok que els vídeos denunciats vulneren les normes pròpies de la companyia, que prohibeixen utilitzar la plataforma amb un propòsit comercial sense que la companyia ho autoritzi.

Alerta amb el "Hashtag Challenge"

L'anàlisi mostra com la quarta part dels exemples analitzats correspon als anomenats Hashtag Challenges, un format publicitari en què es genera un vídeo on es realitza una acció determinada i es repta a replicar-la a la resta de persones usuàries. Tot i això, els vídeos no informen ni estan senyalitzats com a contingut publicitari.

@twinmelody

Los TROLLS y yo te necesitamos en el equipo URBAN🌟Haz un dúo con este vídeo de ##Trolls2Challenge y podrás ganar un Smartphone y regalos de la peli ❤️

♬ Tiny Diamond - Trolls 2 - Gira Mundial

A tall d'exemple, la cerca d'un del hashtag #Trolls2Challenge a l'aplicació dona com a resultat un seguit de vídeos que sumen més de 170 milions de visualitzacions. Entre els continguts es poden trobar tant els de les tiktokers que han participat en la campanya publicitària com els de les persones usuàries anònimes que han respost a la convocatòria.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha afirmat que “les dades de l’informe sobre TikTok són particularment preocupants perquè mostren l’existència d’influencers amb milions de seguidors que gaudeixen d’una credibilitat molt elevada entre el públic infantil i juvenil i que es dediquen a incloure publicitat de manera encoberta. És molt difícil que els destinataris, bàsicament nens i nenes i adolescents, siguin totalment conscients del caràcter comercial dels vídeos que miren, de manera que es produeix una situació de desprotecció”.

“Apel·lem a la responsabilitat dels creadors dels vídeos i també de les empreses que els contracten perquè siguin transparents i informin els usuaris del caràcter publicitari dels missatges. També instem la xarxa social a extremar la cura per identificar aquells continguts que no s’adeqüen a la nova Directiva, a la legislació vigent de societat de la informació i de protecció del consumidor, així com als termes d’ús de la companyia mateixa”, ha dit Roger Loppacher.