Matí accidentat per als passatgers de Renfe Rodalies. Pocs minuts abans de les 9 del matí, milers de passatgers de Rodalies han vist com els seus trens es paraven enmig del no res i en un lapse de pocs minuts, han passat del desconeixement al desconcert i la ira. Els usuaris de les línies R1, R3 i R4 han viscut un altre caos en el servei ferroviari a causa d'un atropellament a Montcada Bifurcació. Per a molts, els retards ha suposat arribar tard a la feina o a la universitat; per a d'altres, perdre els seus trens de connexió, com l'AVE o l'Euromed.

Desinformació

Vora les 9 del matí, el tren de la línia R4 amb destinació Montcada i Reixac feia la seva parada a l'estació de l'Hospitalet del Llobregat. En aquest punt, el passatgers estan acostumats que el tren faci una llarga parada, pels habituals colls d'ampolla en els accessos de Sants. No obstant això, aquest matí la demora s'ha prolongat més del que és habitual.

Durant vint minuts llargs, no hi ha hagut cap avís. Finalment, el conductor ha informat els passatgers de l'incident i ha advertit que el tren no tenia hora de sortida. La multitud amuntegada a l'esmentat tren, en plena hora punta, ha decidit baixar i optar arribar amb metro a les seves destinacions, una aposta arriscada en un altre dilluns de vaga. "Això és vergonya. Els usuaris no hem de pagar per la incompetència de Renfe", comentava la Rosa en els accessos del metro de Rambla Just Oliveras, al centre de l'Hospitalet. Ella agafa el tren cada matí des de Molins de Rei per dirigir-se fins a Badalona, on treballa. En el moment de l'afectació, a la Rosa li quedaven 25 minuts de trajecte, la meitat del que tardarà finalment amb el metro.

Les andanes de Rambla Just Oliveras s'han omplert ràpidament: la vaga del metro, juntament amb el caos de Rodalies, ha provocat aglomeracions importants.

Caos a Rodalies Maig 2017 / Sergi Alcàzar

El desconcert dels usuaris de Renfe a l'estació de Sants / Sergi Alcàzar

"Ara com arribo a Alacant?"

A aquella hora, la Luna i les seves amigues agafaven el tren a Cerdanyola del Vallès per anar cap a Sants, on havien d'agafar un altre tren, l'Euromed de les 10 h, fins a Alacant. Han procurat sortir amb temps per no perdre'l però la prudència no els ha servit de res: han trigat una hora i mitja per fer un trajecte de 30 minuts. "Ara com arribo a Alacant?", es preguntava la Luna visiblement enfadada. Com ella, altres usuaris han anat al servei d'atenció al client per reclamar la devolució o el canvi dels bitllets. Al llarg del matí, s'hi han format llargues cues.

A uns quants metres, en l'accés a les andanes a nivell de carrer, una treballadora de Renfe provava d'atendre uns usuaris amb serioses dificultats. La informació és escassa i demana als passatgers que s'informin a través de les pantalles, que es limiten a assenyalar les demores sense oferir cap solució. Els usuaris han de conformar-se amb una advertència acústica i els plafons habituals, que només difonen informacions en castellà. El plafó, amb faltes d'ortografia [arrolamiento, en comptes d'arrollamiento] acabava d'adobar una informació deficient al client.

rodalies retard acin

Plafons informatius que anunciaven el caos en el servei / Sergi Alcàzar

"Això no s'arregla amb una devolució"

A la sortida de l'estació de Sants, a l'accés a la plaça dels Països Catalans, en Pepe fuma una cigarreta. Com la Luna, està visiblement nerviós. En el seu cas, ha perdut l'AVE a Madrid, on tenia una entrevista de feina. "Això no s'arregla amb una devolució", explica. Diu que n'agafarà un altre més tard, però encara no sap a quina hora i ni tan sols no sap si podrà arribar a la reunió. "No he perdut el tren, he perdut una bona oportunitat", sentencia visiblement afligit.