Ha arribat el dia decisiu. La plantilla de més de 350 treballadors d'Eulen a l'aeroport del Prat vota durant tot aquest dijous la proposta de la Generalitat per intentar aturar la vaga de seguretat. D'aquesta elecció, que s'ha obert a les 11 del matí, n'ha de sortir l'acceptació de l'acord presentat dimarts per Treball i que l'empresa ja ha acceptat, o bé una altra proposta que implicaria continuar amb les negociacions.

En cas d'una resposta afirmativa, la vaga parcial d'aquest divendres i diumenge i la vaga indefinida a partir de dilluns quedaran cancel·lades. En cas negatiu, la convocatòria d'aturada es mantindrà, cosa que pot provocar una situació de caos a l'aeroport més greu que la de les últimes aturades, que han provocat cues de quasi dues hores.

treballador eulen vaga prat sergi alcazar

Els treballadors han anat a votar amb adhestius de la vaga / Sergi Alcàzar

Els treballadors es mantenen ferms en la seva decisió i avisen que el que passi dilluns "pot ser molt lleig, res a veure amb aquests dies". Sobre l'opció que sigui la Guàrdia Civil la que s'encarregui dels filtres de seguretat durant la vaga, el comitè assegura que no hi ha prou agents per cobrir la feina.

En aquesta situació, els ànims i les declaracions que envolten la reunió no plantegen un horitzó gaire optimista sobre la decisió dels treballadors. La membre del comitè de vaga Purificación Infante assegurava aquest matí a les portes de la trobada al Centre de Promoció Econòmica que l'opció majoritària entre els treballadors és la de 200€ en 15 pagues. Aquesta opció no és la que va acceptar l'empresa, cosa que significaria que la vaga segueix endavant.

Com és la votació?

L'ordre de l'assemblea té dues parts. Primer de tot, els treballadors són informats de la proposta pels seus representants al comitè, que han mantingut diverses trobades tota la setmana amb Aena i la Generalitat per intentar de desencallar el conflicte. Posteriorment, es debat i es vota. El primer torn de votació ha acabat amb la participació d'uns 60 treballadors.

Al llarg del dia, hi haurà 3 o 4 torns més i la votació estarà oberta fins a les set de la tarda perquè tots els treballadors puguin acostar-s'hi a participar.

Els treballadors poden escollir entre tres opcions d'augment de sou:

  • 200€ per 12 pagues (opció proposada per la Generalitat)
  • 200€ per 15 pagues (opció recomenada pel comitè)
  • 250€ per 15 pagues
  • 350€ per 15 pagues

Alguns dels treballadors que han anat a votar coincideixen amb Infante i asseguren que l'opció majoritària entre la plantilla és la de 200x15 y creuen que és aquesta la que guanyarà al final de la jornada:

Testimoni d'un treballador a la sortida de la votació / A. A.

Les reivindicacions

El principal escull és el bonus salarial, segons ha apuntat Infante. D’altra banda, una altra qüestió que preocupa, i molt, als treballadors és que a les futures licitacions d’Aena a Eulen hi hagi una previsió de recursos millor. “Aena s’ha de comprometre perquè en les pròximes licitacions no torni a passar el mateix”, han exposat. Des del comitè, consideren que s’han fet avenços però reclamen diverses qüestions fonamentals: “Volem paritat, relleus, més personal, no només el plus”, han aclarit.

El mateix explicava aquest dimecres al vespre l'assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, que avançava que alguns empleats ja havien manifestat el desacord amb la proposta. Consideren que el plus que la direcció preveu és "insuficient" i està lluny dels 350 euros que la plantilla exigeix.

La igualtat entre dones i homes a la plantilla és un altre dels punts claus que, segons apunten des del comitè, no s'han inclòs en la proposta d'acord. "No apareix en l'acord però esperem que sigui un error subsanable", expliquen. 

Les crítiques

Les principals crítiques dels treballadors apunten a la gestió d'Aena i d'Eulen en el conflicte. Així ho ha fet saber a El Nacional un membre del comitè, que ha assegurat que "si no hagués estat per la mediació de la Generalitat, els treballadors i Eulen encara seguríem sense parlar". En canvi, critiquen el "poc" esforç presentat per les empreses aeroportuària i de seguretat.

D'altra banda, aquest treballador ha exposat també l'existència d'un conflicte d'interesssos a Aena, que està participada en un 49% per l'Estat i en 51% per empreses privades. "L'Estat té l'acció d'or dins Aena i es deu als seus accionistes privats", sosté. "Aena vol qualitat a preu de basar xinès", explica sobre l'empresa responsable de l'aeroport del Prat.