El jutjat número 1 de Tortosa ha arxivat el procediment penal per l'accident d'autocar de Freginals de 2016 arran de la mort del conductor, únic acusat en el cas. Un cop rebuda la certificació oficial del Registre Civil que acredita la defunció de Santiago Rodríguez, la jutgessa ha tancat definitivament el cas i ha extingit la responsabilitat del conductor, malgrat que el judici mai no s'ha arribat a celebrar. La Fiscalia demanava quatre anys de presó com a presumpte responsable d'homicidi imprudent en l'accident que va causar la mort de tretze estudiants d'Erasmus i va deixar una quarantena de ferits. El grup tornava a Barcelona després de visitar les Falles de València i segons l'escrit d'acusació, Rodríguez es va posar al volant cansat i amb son.
Rodríguez va morir el passat 5 d'abril d'un infart, set anys després del fatal accident pel qual tenia pendent un judici. En la instrucció, però, la jutgessa ha subratllat que encara pot persistir l'acció judicial contra els hereus, però seria a través d'un procediment civil. En aquest sentit, l'advocat defensor ha confiat que amb l'arxiu es mantinguin els acords assolits per la via civil amb les víctimes. Segons les últimes informacions, totes les famílies de les víctimes han cobrat les indemnitzacions corresponents, excepte una, amb la qual continuen negociant.
L'autocar que conduïa Rodríguez era de l'empresa Autocars Alejandro, de Mollet del Vallès (Barcelona), i el 20 de març del 2016 circulava per l'AP-7 en sentit Barcelona amb 57 persones a bord que havien anat a València a gaudir de les Falles. A l'altura de Freginals, el conductor va perdre el control després d'un cop de volant, va travessar la mitjana i va bolcar en sentit sud, col·lidint amb un altre vehicle, els dos ocupants del qual van resultar ferits.
En concret, la tornada de València cap a Barcelona es va iniciar a les 4.03 hores i l'accident es va produir a les 5.51 h. Segons l'informe dels Mossos d'Esquadra, van donar-se diverses anomalies durant el trajecte, com que el vehicle passés de 100 a 74 quilòmetres per hora, per després tornar als 100 de nou, sense que hi hagués un dens trànsit o el traçat de la via fes necessaris aquests canvis de velocitat, fet que feia sospitar que Rodríguez no hauria respectat els períodes de descans i s'hauria adormit.
L'Audiència de Tarragona va acordar el 2018 reobrir la investigació sobre l'accident i va ordenar noves diligències per acreditar si el conductor va descansar abans d'emprendre el viatge amb l'autocar i si va fallar el sistema de frenada. Prèviament, el jutjat que investigava l'accident havia arxivat dues vegades el cas després de descartar que el sinistre es degués a errors mecànics o a una conducta imprudent del conductor.