Durant anys, la carretera de l'Arrabassada de Barcelona (la BP-1417), a la serra de Collserola, era la més perillosa del país. Aquesta tenia la fama de ser molt complicada i les dades ho avalaven. Ara, però, aquesta situació ha canviat i el punt negre es desplaça de la capital del país cap al Camp de Tarragona, concretament el Baix Camp: la carretera T-314, entre les ciutats de Reus i Cambrils, s'ha situat com el tram amb un índex de perillositat més alt a Catalunya el trienni 2022-2024, segons dades del 24è estudi IRAP del RACC. Aquesta carretera també és coneguda com la del Parc Samà, i des de fa anys és també la més perillosa de la demarcació de Tarragona. L'Arrabassada passa així a ocupar la segona posició del rànquing. Una dada preocupant que es desprèn de l'informe és que el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc alt o molt alt d'accident greu o mortal, dos punts més que en el període anterior, i aquest risc es concentra en carreteres convencionals. Els sinistres greus i mortals han crescut gairebé un 5% en aquests anys i les motos, malgrat representar només el 3,2% de la mobilitat global, estan implicades en el 47% dels accidents mortals.

Presentació de l'estudi / Foto: ACN

Si es compara amb les dades dels primers estudis, a principis de segle, les xifres de víctimes mortals a les carreteres s'ha reduït significativament. Amb tot, les dades del 2025 respecte a les des de l'any passat són negatives: fins al 30 de novembre van morir 133 persones en 125 accidents mortals a la xarxa viària interurbana. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 126 persones en 115 sinistres. Si es compara amb el 2019, la reducció és del 20,4% pel que fa a les víctimes mortals i del 18,9% pel que fa als accidents. L'estudi també analitza els diferents col·lectius, i 60 de les víctimes són vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes), les mateixes xifres que l'any passat. Concretament, 43 eren motoristes, 12 vianants i 5 ciclistes. La situació dels motoristes és especialment complexa, ja que són el col·lectiu amb més morts (tot i haver-se reduït la xifra respecte del 2024) i suposen un terç del total. 

Les carreteres més segures

En l'altre costat de la balança es troben les carreteres més segures, o en altres paraules, les que tenen un índex de perillositat més baix. Segons l'estudi del RACC, l'A2 entre Vidreres i Aiguaviva és el tram amb menys risc de tot Catalunya i on, malgrat la seva alta intensitat, ja que hi passen més de 34.000 vehicles cada dia, no s'ha registrat cap accident mortal o greu en l'últim trienni. Enguany s'han detectat tres trams més que en l'estudi anterior sense accidents amb víctimes mortals ni ferits greus, i hi ha 587 quilòmetres que tenen un risc igual a 0. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!