La llevantada que afecta des de fa hores, sobretot, les comarques de Girona està deixant una situació hidrològica molt delicada, amb rius i rieres creixent de manera ràpida i sostinguda. El cas més preocupant és el del riu Daró, que al seu pas per la Bisbal d’Empordà ha superat aquest dilluns al matí els 434 metres cúbics per segon, una xifra que ja bat el màxim registrat durant el temporal Glòria del gener del 2020, quan es va situar en 430 m³/s. El Daró, que ahir pràcticament baixava sec, ha experimentat una crescuda exponencial en poques hores fins a portar més aigua que el riu Ebre a Tortosa, un fet excepcional que evidencia la virulència i la perillositat del temporal. Els experts alerten que el cabal continua augmentant i que encara poden caure entre 50 i 100 litres per metre quadrat, o més, a moltes zones de l’Empordà, el Gironès i el Pla de l’Estany, cosa que fa preveure que la situació encara es pugui complicar més al llarg del dia. Davant la incidència del temporal i el risc de desbordaments, Protecció Civil ha enviat una ES-Alert als telèfons mòbils de la població demanant que s'evitin els desplaçaments i el Departament d'Educació ha suspès les activitats escolars a les comarques de l'Alt Empordà, Baix Empordà, Selva i Gironès.


L’Onyar, al límit a Girona

A la ciutat de Girona, l’Onyar també es troba en una situació molt compromesa, amb un cabal que s’acosta als valors crítics i que ja és comparable als del Glòria, quan va arribar als 535 m³/s. La persistència de la pluja fa témer que el riu pugui superar aquests registres si el temporal no afluixa en les pròximes hores. L'Ajuntament ha demanat no acostar-se al riu i evitar transitar per la zona propera a la llera per si s'acaba desbordant en les zones considerades perilloses. Altres grans rius del nord del país també estan sota vigilància. Durant el Glòria, el Ter a Colomers va assolir, l’any 2020, els 2.137 m³/s i la Tordera a Fogars de la Selva els 376 m³/s, xifres que ara tornen a planar com una amenaça real si la llevantada manté la seva intensitat, tal com marquen els models de les darreres hores per a les comarques de Girona.

Risc d’inundacions

El Servei Meteorològic de Catalunya manté els avisos per pluja intensa i acumulacions molt importants, sobretot al nord-est del país, on les precipitacions són extenses però especialment persistents. Aquest escenari està provocant una resposta molt ràpida de les conques fluvials, amb rieres desbordades, camps inundats i punts baixos que ja comencen a quedar negats. Protecció Civil i els ajuntaments de la zona demanen màxima precaució, evitar desplaçaments innecessaris i no acostar-se als rius ni a les rieres. La situació es pot complicar, els rius continuaran creixent i les pròximes hores poden ser determinants per saber si el temporal acaba deixant un episodi comparable —o fins i tot superior— al del Glòria a les comarques de Girona. Ahir, Protecció Civil va llençar una alerta als mòbils per evitar aproximacions a la costa, pel risc de mala mar i onatge. Aquest matí, s'ha tornat a enviar una alerta per risc d'inundacions per desbordament de rius a l'Alt i Baix Empordà, Selva i Gironès, amb la qual s'ha demanat evitar desplaçament fins a les 17.00 hores, no acostar-se a les lleres dels rius, no baixar a soterranis i pujar a pisos superiors si entra aigua.

Se suspenen classes i activitats esportives

Davant la petició de Protecció Civil d'evitar els desplaçaments per la incidència del temporal i el risc de desbordaments, el Departament d'Educació ha suspès les activitats escolars a les comarques de l'Alt Empordà, Baix Empordà, Selva i Gironès. També se suspenen les activitats esportives i els centres de dia. Així mateix, la Universitat de Girona (UdG) ha suspès l'activitat acadèmica i ha tancat els campus. La suspensió de l'activitat acadèmica afecta les classes, els exàmens i les pràctiques durant tot aquest dimarts. La UdG recomana al seu personal que, sempre que sigui possible, opti per teletreballar. El rectorat ha pres la decisió per evitar desplaçaments, en compliment de l'alerta de les autoritats.

 

Vídeo: el Daró al seu pas per la Bisbal d'Empordà, aquest dimarts a primera hora / Cedit

Carreteres tallades i l'RG1 i R11 afectades per un arbre a la via

Les fortes pluges d’aquest dilluns ja han provocat inundacions en diversos punts de les comarques gironines i han obligat a tallar diverses carreteres per seguretat. Segons ha informat el Servei Català de Trànsit, a hores d’ara estan completament tallades la C-252 entre Vilabertran i Peralada, la GI-644 al terme de Forallac i la GIV-6546 a Palafrugell, on l’acumulació d’aigua a la calçada fa impossible la circulació. Els serveis d’emergència treballen per retirar l’aigua i avaluar els danys, mentre es demana als conductors que evitin desplaçaments innecessaris i facin servir rutes alternatives. A més, la circulació de trens està interrompuda a les línies RG1 i R11 de Rodalies entre Caldes de Malavella i Girona per la caiguda d'un arbre a les vies a causa de la llevantada. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!