"Si continúa hablándome en su idioma, no lo voy a poder ayudar". Aquesta és la resposta que va rebre un membre de Plataforma per la Llengua per part d'una treballadora d'atenció al client d'Aigües del Vendrell.  I és que, a través de diverses trucades, l'organització va voler comprovar les queixes rebudes per part d'alguns ciutadans que denunciaven que no podien ser atesos per aquesta empresa municipal si parlaven en català.

Amb l'objectiu de posar fi a la discriminació lingüística, Plataforma per la Llengua ja va presentar una instància a l'Ajuntament del Vendrell el juny del 2020, però atès que no ha obtingut cap resposta, ara n'ha presentat una de nova. Tant l'any 2020 com enguany, les instàncies anaven acompanyades de proves d'àudio.

A les gravacions que acompanyen les instàncies s'hi pot sentir com, tot i demanar l'atenció en català, el personal exigeix a l'usuari que canviï al castellà. Segons l'empresa, les línies en català estan ocupades. "No está hablando con las oficinas del Vendrell", argumenta una de les treballadores, "está hablando con Atención al Cliente, que es a nivel nacional y no todos los operadores hablamos catalán".

 


Audio de la trucada d'un membre de la Plataforma per la Llengua a Aigües del Vendrell en què se l'obliga a parlar castellà

 

Reiteradament, demanen a l'usuari que s'hi adreci en castellà són múltiples: "¿Me lo podría decir en castellano para no confundirme?", "no lo puedo atender en catalán y no entiendo su idioma" o, fins i tot, en el cas d'una trucada d'emergència, "yo le atiendo la emergencia, pero es que no entiendo el catalán".

En totes les trucades, les operadores demanen les dades personals a l'usuari per poder-hi contactar en un altre moment algú competent en català i, fins i tot en aquests moments, li demanen que es passi al castellà. Les trucades, però, no es van produir mai.

L'ONG del català denuncia que Aigües del Vendrell incomplex la Llei de Política Lingüística de Catalunya

Aigües del Vendrell és propietat en un 51% de l'Ajuntament del Vendrell i, per tant, hauria de complir la Llei de Política Lingüística de Catalunya. Això, segons apunta Plataforma per la Llengua, implica que tots els treballadors haurien de tenir un nivell de coneixement adequat de les dues llengües oficials, i no n'hi ha prou que l'atenció en català l'ofereixi només una part de la plantilla. L'empresa, a més, tal i com apunta l'entitat defensora del català, també incompleix el reglament d'ús del català del mateix ajuntament, que estableix que en les "seves comunicacions administratives orals, el personal de l'Ajuntament ha d'emprar la llengua catalana, llevat que l'administrat demani expressament ser atès en castellà".

Plataforma per la Llengua denuncia irregularitats per part de l'empresa copropietaria d'Aigües del Vendrell

Amb tot, Plataforma per la Llengua també posa de manifest que l'empresa adjudicatària, FCC Aqualia, propietària del 49% d'Aigües del Vendrell, ha infringit les condicions de contractació i que per això hauria d'haver rebut una penalització d'infracció lleu. L'empresa, amb capital majoritari de Carlos Slim i participació d'Esther Koplowitz, torna a gestionar el servei després que el 2014 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en declarés il·legal la concessió.

L'entitat en defensa del català considera que s'ha prioritzat el benefici d'aquesta empresa per damunt del compliment de la llei i en corresponsabilitza l'Ajuntament del Vendrell, en mans de Kenneth Martínez, del PSC, per no tramitar la queixa i negar-se a investigar la vulneració dels drets lingüístics i de les condicions de contractació. Aigües del Vendrell no dona servei només als veïns de la ciutat del Vendrell, sinó també als de Coma-Ruga, Sant Salvador, el Francàs i Sant Vicenç de Calders, nuclis amb un gran nombre d'habitatges de segona residència. Plataforma per la Llengua té previst comunicar-ho als grups municipals i denunciar-ho al Síndic de Greuges.