Tens un bitllet per volar amb Air Nostrum? Recorda que hi ha vaga de pilots convocada pels dies 15, 16, 17, 22, 23 i 24 d'abril. Si viatges un d'aquests dies pot ser que el teu vol sigui cancel·lat. Ara bé, els afectats per la vaga de pilots d'Air Nostrum, que pertany al grup empresarial d'Iberia, tenen dret a sol·licitar compensacions i la devolució de l'import del bitllet en cas que sigui cancel·lat.

La vaga l'ha convocat el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) a Air Nostrum i afectarà plenament la Setmana Santa. Facua recorda que l'aerolínia està obligada a donar assistència als afectats per canvis o cancel·lacions en cas que es necessiti.  D'aquesta manera haurà de proporcionar menjar i beguda suficients pel temps que sigui necessari esperar un avió i l'allotjament gratuït en un hotel quan sigui necessari pernoctar una o diverses nits, a més de reintegrar el cost del transport de tornada fins a l'aeroport. 

Quins drets tens com a passatger?

L'associació exposa que milers de passatgers es podran veure afectats per la vaga, perdent així els seus dies de vacances, reserves d'hotel o altres connexions. D'aquesta manera recorda als usuaris afectats que el Reglament Europeu 261/2004 estableix una sèrie de compensacions en cas de cancel·lació dels vols. Per tant, l'article 7 de la normativa recull que "els passatgers rebran una compensació per valor de 250 euros per vols de fins a 1.500 kilòmetres, 400 euros per intracomunitaris de més de 1.500 kilòmetres i per tots els altres entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per la resta de vols".

La normativa estableix en el seu article 5 unes excepcions quan es compleixen tres requisits en la comunicació de la cancel·lació: quan s'informi als afectats amb "almenys dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista", quan aquesta comunicació es faci amb una anticipació "d'entre dues setmanes i set dies respecte l'hora de sortida prevista i se'ls ofereixi un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més de dues hores d'antelació respecte l'hora de sortida prevista i arribar al seu destí final amb menys de quatre hores de retard respecte l'hora d'arribada prevista", "amb menys de set dies abans de l'hora prevista i se'ls ofereixi agafar un altre vol que els permeti sortir amb no més d'una hora d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista i arribar al seu destí final amb menys de dues hores de retard respecte l'hora d'arribada prevista". 

Què diu Europa sobre la vaga de treballadors?

A més, el Reglament Europeu també recull, en el seu article 8, el dret al reemborsament del cost íntegre del bitllet en un termini de set dies i el trasllat al destí final "en condicions de transport comparables", mentre que l'article 9 del mateix reglament estableix que s'ha d'oferir als passatgers afectats "menjar i refrescos suficient", allotjament en un hotel si fos necessari i trasllat a l'aeroport fins al mateix hotel.

Facua insisteix que tots els usuaris afectats per un retard poden reclamar a més, un altre tipus d'indemnitzacions per danys i perjudicis, tant morals com patrimonials, que poguessin haver patit, tal com assenyala la sentència del 13 d'octubre de 2011 del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), per l'incompliment del contracte del transport aeri que hagin patit.

La companyia aèria no pot negar-se a les compensacions econòmiques perquè el concepte de vaga de treballadors no es considera dins del concepte "circumstàncies extraordinàries", segons la sentència que va publicar el mateix TJUE l'abril de l'any passat.