El govern espanyol incorporarà 144 agents de la Policia Nacional i 50 verificadors més per tal de millorar la situació a l’aeroport del Prat. Així ho ha assegurat aquest dijous el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, després de celebrar-se la primera reunió de la comissió de seguiment sobre la gestió de l’aeroport de Barcelona.

A la reunió de coordinació, celebrada al mateix aeroport, hi han estat representades les diferents administracions, l’Estat, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el Prat i la Cambra de Comerç, així com també alts càrrecs de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil i la direcció de l’aeroport del Prat.

Després de diverses setmanes de tensió i malestar entre les administracions a causa de la gestió de l’aeroport, que va provocar cues de fins a tres hores, “s’han pres decisions per reconduir la situació”, ha destacat el conseller de Territori, Josep Rull. Entre aquestes mesures, l’Estat s’ha compromès a “reforçar el nombre de recursos humans, incrementar els mitjans tècnics i materials i millorar la capacitat de transmissió de dades” abans de l’estiu.

En concret, Millo ha anunciat que l’Estat incorporarà 144 agents de Policia Nacional. D’aquests, 44 ja estan treballant actualment, 50 agents més estan en procés de formació i els 50 restants s’incorporaran a principis de juny o, en tot cas, abans que comenci la temporada d’estiu.

Reunió Aeroport AENA Millo - Sergi Alcàzar

El delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo. Fotografia: Sergi Alcàzar

En referència als recursos tècnics, l’aeroport del Prat disposarà de 50 verificadors més, deu dels quals ja estan operatius i deu més ho han d’estar aquesta mateixa setmana, entre dimarts i dissabte.

Previsiblement també s’incorporaran 30 màquines noves de control automàtic, a partir del 2 de juny, i s’ampliarà la capacitat de la línia de transmissió de dades. Amb tot, l’objectiu del Govern espanyol és “minimitzar les incidències sobre els passatgers” i situar el Prat per sota dels estàndards requerits a la Unió Europea.

En concret, durant la reunió d’aquest dijous s’han acordat uns estàndards de qualitat tant en les operacions de sortida com en les d’arribada a l’aeroport, permetent un temps màxim d’espera de 20 minuts, en el cas de la sortida, i 40 en l’arribada. Així ho ha detallat el conseller Josep Rull que, tot i que ha aplaudit les decisions que s’han pres per “reconduir” la situació, s’ha preguntat per quin motiu aquestes no s’havien pres abans.

Rull s’ha mostrat també escèptic amb les promeses de l’Estat i ha assegurat que aquest diumenge serà la “prova de foc” per comprovar si aquestes són operatives. “Des de la Generalitat hi estarem molt a sobre”, ha advertit el conseller.

Reunio aeroport Aena Rull - Sergi Alcàzar

El conseller Josep Rull. Fotografia: Sergi Alcàzar

En tot cas, els assistents a la reunió n'han fet una valoració “molt positiva” i han assegurat que se senten satisfets amb les decisions preses. “Estic molt satisfet de la coordinació entre administracions que s’ha demostrat aquest dijous, imprescindible per resoldre el problema”, ha assegurat el tinent d’alcalde d’Empresa, Jaume Collboni.

La reunió dels consellers amb Millo i els alts càrrecs de la Policia Nacional i Guàrdia Civil a l’aeroport va precedida per una forta polèmica. El set d’abril es va implementar un canvi en la normativa per moure’s per l’espai Schengen per reforçar la lluita antiterrorista i va suposar que també els ciutadans comunitaris haguessin d’esperar a les comprovacions del DNI. Aquesta modificació procedimental, no va anar acompanyada d’un augment d’efectius de la Policia Nacional, cosa que va generar cues de fins a tres hores a l’aeroport del Prat.

La controvèrsia va arribar també a la política. Durant el període de màxim caos a l’aeroport, Millo no va fer cap declaració ni es va pronunciar sobre aquest aspecte. Així mateix, tampoc va assistir a la reunió de l’executiu català on es va crear la comissió de seguiment del Prat. El Govern ho va atribuir a una falta d’interès per l’Aeroport de Barcelona. “Hi ha una mentalitat de l'Estat que creu que a Espanya hi ha un aeroport de referència, que és Madrid, i la resta són subsidiaris”, va assegurar Rull la setmana passada.