El fet que, temporalment, els abonaments recurrents de Rodalies siguin gratuïts ha provocat que el nombre de validacions dels viatgers en aquest operador s'hagi disparat un 27% en el darrer quadrimestre de l'any en comparació amb el 2021, segons ha explicat el director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres. N'és prova el fet que Rodalies ha registrat 36,6 milions de validacions entre setembre i desembre. Val a dir, però, que aquesta xifra encara està un 6,72% per sota respecte el 2019.
D'altra banda, l'ATM ha xifrat l'impacte econòmic en les administracions dels descomptes al transport públic en 70 milions d'euros en els últims quatre mesos del 2022. Sobre aquest punt, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha lamentat que aquestes mesures han causat "desequilibris" en els operadors. Aquests desequilibris, segons la Generalitat, s'han produït sobretot en aquells trajectes gestionats per companyies de bus que comparteixen ruta amb Rodalies i que han vist com els seus viatgers habituals s'han passat a Renfe i al seu abonament gratuït. És per això que Sanglas ha reclamat "més diàleg" entre els diferents operadors "pel bé del sistema" i abordar les "sacsejades" al sistema de transport públic com van ser l'esclat de la pandèmia de la covid-19 i el context econòmic actual.
Concretament, segons l'ATM, els abonaments recurrents gratuïts de Rodalies han provocat que un gran nombre de persones opti per Renfe. I és que, arran d'aquesta gratuïtat, el nombre d'usuaris ha crescut en molta més proporció que d'altres operadors en nombre de validacions.
En xifres absolutes, el sistema de l'ATM va registrar 254,5 milions de validacions en els darrers quatre mesos del 2022. En aquesta línia, escau esmentar que s'ha produït un gran increment de les validacions en els abonaments, d'entre un 11% i un 47%. Per contra, el nombre de validacions de la T-Casual, títol que va ser rebaixat un 30% i ara ja no ho està, va registrar un descens del 14% en els darrers quatre mesos del 2022.
Creixen les validacions de la T-Usual i la T-Jove
En comparació amb l'any 2019, les validacions de la T-Usual i la T-Jove han superat les del 2019, any anterior a la pandèmia. En canvi, la resta de títols es manté per sota. Pel que fa a la T-Casual, que respecte al 2019 ha crescut un 156,85% i un 46,78% en comparació al 2021, no es preveu que recuperi els nivells de l'antiga T-10 després del canvi tarifari del 2020 que va reconvertir la T-10 en l'actual T-Usual.
Més sobrecostos energètics en el transport públic que duplicaran els del 2021
El director general de l'ATM no ha donat xifres exactes de l'impacte que ha tingut l'augment dels preus de l'energia en el transport públic en comparació el 2021, però ha avançat que els costos energètics seran més del doble. Així, Torres ha detallat que en la previsió de despeses per al 2022 ja s'havia previst un "lleuger increment" per la pujada del preu de l'energia, però ara "s'ha més que multiplicat per dos".
Finalment, ha indicat que encara no s'ha tancat la previsió de la despesa econòmica en transport públic pel 2023. Sobre aquest punt, ha explicat que, d'entrada, tampoc es tenen gaire en compte els pressupostos de les tres administracions perquè sempre acaba havent-hi una variació entre els comptes inicials i els reals.