El Govern ha aprovat aquest dimarts un canvi important en l'atenció a la ciutadania: el telèfon 012, que ofereix atenció general i personalitzada, funcionarà també els caps de setmana. Ho farà a partir del gener, ja que fins aleshores aquest només estarà operatiu de dilluns a divendres. El conseller de Presidència, Albert Dalamau, ja havia avançat aquest canvi a principis de mes, defensant que calia donar un servei ininterromput. "Fem un pas important perquè costa d'entendre que fins ara el 012 no funcionés en caps de setmana. Hi ha moltes persones que per motius laborals o per estudis necessiten aquesta franja per fer tràmits", explicava llavors. En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha assegurat que aquest era un canvi que la ciutadania reclamava en un servei que ara ja està, ha dit, "molt ben valorat". "L'horari actual és de dilluns a divendres, de 8h a 22h. S'augmenta la franja horària els caps de setmana, de 9h a 20h". "Aquest és un servei gratuït, una eina clau per a la ciutadania per conèixer i ajudar-los en els seus tràmits. Fem un pas més en la proximitat cap al ciutadà", ha afegit.
Paneque ha apuntat que la inversió per a aquest canvi d'horari és d'uns 16,78 milions d'euros. Això és, ha dit la portaveu, gairebé el doble del que s'hi ha destinat fins ara, ja que no només augmenta la franja horària sinó també s'incorporen al servei més agents "que han d'ajudar a l'estratègia d'acostar l'administració ciutadana i els tràmits a la ciutadania". La portaveu ha afegit que des que el servei va començar a ser gratuït ara fa un any, ha atès més de 2 milions de trucades amb satisfacció de la ciutadania, ja que obté un 4,8 sobre 5 per part dels usuaris.
Què és el 012?
El telèfon 012 ofereix suport en tràmits administratius, pagament d’impostos i sol·licitud de cita prèvia per a oficines presencials, així com informació sobre serveis públics com educació, habitatge, mobilitat o cultura, entre altres. Ara mateix compta amb uns 300 agents, una xifra que s'ampliarà, que acompanyen les persones en l’ús dels serveis digitals, afavorint l’autonomia i garantint que ningú quedi enrere, sigui quin sigui el seu nivell de competència digital. Per fer efectiva aquesta ampliació, la Generalitat ha d'obrir el procés de licitació pública per adjudicar l’empresa que gestionarà el nou servei ampliat del 012. La contractació serà per al 2026 —prorrogable a un any més— i inclourà la cobertura horària de cap de setmana i més millores qualitatives i funcionals per adaptar el servei a les necessitats del nou model d’atenció ciutadana, com ara la incorporació d’agents digitals. Des del Govern treuen pit que "amb aquest pas, es reafirma la seva vocació de servei, amabilitat i proximitat, posant les persones al centre de l’acció pública i garantint un accés equitatiu i de qualitat als serveis de l’Administració en qualsevol moment de la setmana".