Un dels grans objectius per al conseller de Presidència, Albert Dalmau, en aquesta legislatura és la reforma del sistema d'administració de la Generalitat. Així ho ha anat repetint des que va arribar al càrrec ja fa gairebé un any, amb la intenció, tal com ell mateix explica, de fer "la vida més fàcil als ciutadans de Catalunya" en el que descriu com una "guerra a la burocràcia". Concretament, el Govern ha impulsat la transformació de més de 170 tràmits, una tasca llarga i que porta temps, però que s'ha iniciat ja amb els més urgents, que no són altres que aquells que la ciutadania fa servir més sovint. Concretament, el pla de xoc inicial inclou el redisseny dels deu tràmits digitals que tenen més impacte, amb vuit ja, destaquen, en una "fase de millora avançada", ja que s'han reforçat amb més personal i automatització de tasques.

"Un dels objectius és ser més transparents, poder-li dir al ciutadà en quin moment es troba la seva sol·licitud", explica el conseller, ja que s'han donat casos en què persones fan un tràmit i no en saben res més fins que no passen mesos o fins i tot anys, fet que porta a la desesperació o a l'abandonament de la tasca. De retruc, això permetrà, segons Dalmau, reduir d'una forma dràstica la "càrrega administrativa i de temps que hi dediquem". En paraules el conseller es tracta d'una "guerra contra la pèrdua de temps", tot considerant que l'any 2025 i amb les eines que aporten la tecnologia o la intel·ligència artificial "es fa difícil d'entendre que determinats tràmits tardin tant". 

Els tràmits més sol·licitats

El pla de xoc es va posar en marxa al novembre i el Govern destaca els canvis que ha provocat en alguns dels tràmits més utilitzats pels ciutadans del país. En total, aquests deu tràmits, que afecten diferents departaments però especialment el de Drets Socials, van sumar fins a 657.000 sol·licituds l'any 2024 i en molts casos tenien un temps d'espera desproporcionat. El conseller posa com a exemple l'homologació i convalidació d'estudis estrangers no universitaris, on s'han resolt més de 9.000 dels 15.000 expedients que hi havia acumulats, amb l'objectiu de fer cau i net abans que s'acabi el 2025. Una de les fites marcades és reduir el temps d'espera mitjà, tenint en compte que actualment aquest és de pràcticament un any, fins als sis mesos. Per fer-ho, s'han contractat 20 professionals de suport des del març. 

Un dels tràmits que genera més peticions també és el MOVES III, per incentivar la compra de vehicles elèctrics i els aparells de càrrega i els ajuts a les renovables en autoconsum i emmagatzematge. En tots dos un dels grans objectius és reduir el termini de pagaments, des que es justifica la sol·licitud i també haver fet totes les resolucions d'atorgaments d'ajuts pendents l'octubre del 2025. En aquest cas, destaquen també mesures per millorar la comunicació que es fa arribar a la ciutadania: en el cas de MOVES III s'ha fet un enviament, expliquen, a totes les sol·licituds en curs amb la informació sobre l'estat del tràmit. En el cas de la nova línia d'ajuts, el Govern ha redissenyat el formulari de sol·licituds, ja que l'antiga, amb un PDF sense validació ni lògica integrada, havia quedat obsoleta. 

Els altres tràmits sobre els quals ja s'ha començat a treballar són els títols de família nombrosa o monoparental (ja es pot generar el certificat en línia des de l'Àrea Privada, fet que redueix de manera significativa les atencions presencials); la pensió no contributiva per invalidesa o jubilació; la renda garantida de ciutadania;  el reconeixement de grau de discapacitat o de situació de dependència  i de prestació i/o servei; així com els ajuts a la mobilitat internacional dels estudiants. Aquests són els tràmits que ja s'han redissenyat i es comencen a notar les millores, destaquen des dels diferents departaments, tot i que encara hi ha marge. En aquesta segona meitat del 2025, s'introduiran dos nous tràmits que formen part del pla de xoc: els ajuts i subvencions al lloguer, tenint en compte que el Govern situa l'habitatge com una prioritat, i també l'accés a la universitat. Anant més enllà, Presidència ha posat en marxa el programa Catgirem, que vol millorar els tràmits en línia, que preveu que el juny del 2026, s'hagin redissenyat ja 170 tràmits. 

Resposta a les queixes de la pagesia

Una de les grans queixes que la pagesia va portar a Barcelona i al Parlament en la revolta pagesa del febrer del 2025 és l'excés de burocràcia en la seva tasca, havent de repetir tràmits i perdent hores i hores davant l'ordinador. Dalmau ha coincidit que hi ha un "clam en la societat que ens diu a les administracions que no és sostenible dedicar més temps a omplir paper que a fer feina", per això, vol traslladar a la població que "el Govern s'ha posat a treballar per reduir tràmits", comprometent-se a portar al Parlament una reforma legislativa que afecta de ple al món de la pagesia. "Som conscients de les crítiques, també del Tercer Sector pels ajuts de la dependència. Estem donant respostes. Sabem que no és normal que al nostre país les coses triguin tant", ha conclòs. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!