L'atenció sanitària és un dret fonamental, especialment en moments en què la salut pot ser més fràgil. És essencial que les persones, independentment de la seva edat, puguin accedir a l'assistència mèdica que necessiten sense obstacles. Tot i això, moltes persones experimenten un augment significatiu en les primes d'assegurances de salut a mesura que envelleixen. Aquest augment sovint coincideix amb el moment en què els fa més falta una cobertura sanitària fiable.

Moltes persones experimenten un augment significatiu en les primes d'assegurances de salut a mesura que envelleixen

L'augment de les primes a la renovació de la pòlissa, generalment anual, pot arribar a ser prohibitivament cara i, en alguns casos, forçar els assegurats a cancel·lar les pòlisses que han pagat durant tota la vida. Aquesta situació esdevé encara més crítica en un moment en què les retallades pressupostàries han causat un augment de les llistes d'espera en la sanitat pública.

Estetoscopio / Pexels-Karolina Grabowska
Foto: Pexels-Karolina Grabowska

No totes les asseguradores són iguals

A grans trets, hi ha dos tipus d’empresa que gestionen les assegurances de salut segons la seva finalitat: les companyies mercantils, que cerquen aconseguir un benefici econòmic i les mutualitats de previsió social

Les companyies d'assegurances mercantils són empreses privades que operen amb l'objectiu de generar beneficis per als seus accionistes. Els seus productes i serveis estan dissenyats per maximitzar els seus ingressos, i les seves decisions es basen en factors econòmics. 

En el cas de les assegurances de salut, les companyies mercantils solen oferir tarifes més baixes per a persones joves i sanes, i augmenten les quotes a les persones d'avançada edat o amb problemes de salut. Això es deu al fet que les persones d'aquests col·lectius presenten un risc més alt de necessitar atenció mèdica.

home agafa de la ma una dona / Pexels
Foto: Pexels-Ivan Samkov

Les mutualitats de previsió social, en canvi, són entitats sense ànim de lucre que funcionen sota el principi de la solidaritat. Els seus membres comparteixen un risc comú, i les quotes d'assegurança es mutualitzen entre totes les persones d’una determinada franja d’edat. Les mutualitats solen oferir tarifes més estables al llarg del temps, atès que no busquen el benefici econòmic, sinó que prioritzen les necessitats dels seus membres.

Les mutualitats ofereixen protecció per a tota la vida

Si ens fixem en les estadístiques que publica la Generalitat de Catalunya, les companyies mercantils tenen més assegurats joves que les mutualitats, el nombre pràcticament s’iguala entre els 45 i els 54 anys i, a partir dels 65, aquesta tendència s’inverteix clarament, ja les asseguradores mercantils es desfan dels assegurats que per la seva edat ja no són rendibles apujant-los el rebut. En canvi, les mutualitats ofereixen protecció per tota la vida, ja que prioritzen les necessitats de les persones.

Grafic assegurances mèdiques / Generalitat de Catalunya
Font: Entitats d’assegurança sanitària lliure de Catalunya de la Generalitat de Catalunya

Mutuacat: una alternativa social, solidària i catalanista

Mutuacat és una mutualitat de previsió social que ofereix assegurances de salut. A diferència de les asseguradores mercantils, té un model de gestió basat en la solidaritat. Això significa que els beneficis obtinguts es reinverteixen en la millora del servei als associats. Aquesta asseguradora, nascuda a Catalunya fa més de cinquanta anys, no apuja les quotes a les persones d'avançada edat. De fet, aplica les mateixes quotes a una persona de 65 anys que a una de 90.

Mutuacat aplica les mateixes quotes a una persona de 65 anys que a una de 90

“Els de Mutuacat són de confiança. Quan vaig tenir el càncer de pròstata, em van atendre molt bé i ràpidament. Sempre que els he necessitat, han respost”, explica Joan V., de 89 anys i mutualista des de 1972.

Mutuacat és una opció segura i solidària per a les persones que busquen una bona cobertura sanitària i que alhora demanen transparència i ètica.

La mutualitat ofereix una àmplia cartera de serveis i prestacions, i un model de gestió basat en els valors de la solidaritat i la responsabilitat social. Així ho certifica el segell europeu Ethsi (Ethical and Solidarity Based Insurance) o el fet que cada any fa a més de balanç econòmic, el Balanç Social. És a dir, s’autoavalua a través de l’eina de l’economia social i solidària per mesurar el seu impacte social, ambiental i de bon govern.