El dimarts 28 de setembre està marcat al calendari com el començament de la Setmana del Cor, una iniciativa de la Fundació Espanyola del Cor (FEC) "dirigida a conscienciar i informar la població de la necessitat de desenvolupar hàbits de vida saludables com a mesura de prevenció davant les malalties cardiovasculars".

Aquest tipus de patologies són les més mortals del món, i es calcula que cada any seguen la vida de més de 17 milions de persones. Els principals factors de risc cardiovascular són l'obesitat i sobrepès, el colesterol alt, la hipertensió arterial, la diabetis i el tabaquisme. Problemes que no només no han estat erradicats avui dia, sinó que la seva incidència i el seu efecte nociu van en augment i afecten tota la població en general.

El cert és que en l'actualitat existeix més informació que mai sobre els factors de risc de malalties cardíaques. A més, s'han desenvolupat molts més fàrmacs més segurs i els experts informen la població sobre la necessitat de la prevenció i com dur-la a terme per frenar aquesta epidèmia. S'han introduït nous termes com la prediabetis o la prehipertensió, que han servit per realitzar un seguiment més exhaustiu dels pacients i d'aquesta forma personalitzar tractaments de prevenció de malalties cardiovasculars mitjançant canvis en l'estil de vida o medicaments que podrien prevenir futures complicacions.

Però, per què no fa efecte? Aquest estudi publicat en l'International Journal of Epidemiology ofereix algunes claus. En ell es fa un seguiment de les xifres de morts per aquestes malalties a 23 països rics de tot el món a partir de l'any 2000. Els resultats acaben que en gairebé la meitat dels països, les xifres o s'han mantingut o han augmentat. Entre aquests últims, es troben per exemple EE. UU. i Canadà. I als països on han disminuït les morts, com Austràlia, el Regne Unit i Nova Zelanda, aquest percentatge de reducció ha anat decreixent pràcticament cada any des del 2000.

Cigarro

Els experts demanen una inversió més gran en mesures preventives per millorar la salut, particularment aquelles destinades a augmentar l'activitat física, millorar la dieta i reduir l'obesitat. L'objectiu, per tant, és controlar els factors de risc per revertir aquesta tendència de l'augment del tabaquisme, les xifres d'hipertensió, colesterol alt, diabetis tipus 2 i obesitat.

Però de vegades, tal com declaren els experts, és complicat quan tota la maquinària de la indústria alimentària i el màrqueting va en direcció contrària, sobretot en els productes destinats als nens, tal com pot comprovar-se després de fer una visita simple a un supermercat, on els aliments menys saludables són els més visibles i atractius, tant per als nens com per a la població adulta.

A això s'afegeixen les màquines de vending en oficines i llocs públics, anuncis en televisió, cartelleria al carrer... En definitiva, que la comunicació que realitzen els experts a les persones xoca contra el bombardeig publicitari en el qual s'anima a consumir el contrari. I això és difícil canviar-lo ara per ara.