En principi, sembla obvi que com més informació disposem sobre un assumpte, millor ens anirà a l'hora de prendre una decisió. Però el cert és que no és tan senzill. Sobretot en qüestions que tenen a veure amb la salut o les finances. Segons una nova investigació del Stevens Institute of Technology, massa coneixement pot portar les persones a prendre pitjors decisions. Els experts creuen que la raó rau en com interactua la informació nova amb el coneixement i les creences anteriors de les que disposem.

L'objectiu de l'estudi és replantejar la forma que utilitzem la gran quantitat de dades de què disposem avui dia mitjançant la intel·ligència artificial i l'aprenentatge automàtic, i com els professionals de la salut i els assessors financers presenten aquesta nova informació als seus pacients i clients.

Agrada no agrada

Els experts creuen que el fet de ser més precisos no és suficient. En concret apunten que es necessita ajudar a les persones a construir una decisió sobre el que ja saben mitjançant l'entesa de nova informació. I posen un exemple: quan els metges comuniquen una informació als pacients, com la prescripció d'un medicament o una explicació dels factors que poden incrementar el risc de patir diabetis, les persones poden estar pensant en altres formes alternatives d'assolir el mateix objectiu perquè així ho han vist en altres fonts d'informació. Per tant, si el metge ho desconeix o no pot fer front a aquesta informació, el que li digui pot caure en sac foradat.

L'estudi

La investigació ha estat publicada a la revista Cognitive Research: Principles and Implications i està basada en una sèrie d'enquestes a 4.000 persones dividides en grups.

A uns se'ls va demanar que prenguessin decisions sobre escenaris amb què possiblement no podrien estar familiaritzats. A altres, sobre qüestions més familiars, com per exemple relatives al menú o les accions que duien a terme per perdre pes.

Els resultats van mostrar que quan les persones prenen decisions en escenaris nous sobre els quals no tenen informació prèvia, es concentren en el problema descartant altres qüestions i prenen millors decisions. En canvi, quan les decisions tenien a veure amb situacions que ja coneixien i sobre la que ja tenien altres dades, el seu coneixement previ es va interposar i les decisions van resultar ser pitjors.

Decisión

Un exemple molt clar es pot veure en el següent exemple amb la diabetis com a protagonista. Quan durant l'estudi es va plantejar un problema sobre la salut i l'exercici referent a la diabetis, les persones sense diabetis van utilitzar la informació que els havien facilitat i van tenir èxit. En canvi, les persones amb diabetis, van contraposar la seva informació a què els havien facilitat i no van realitzar amb èxit l'exercici.

Per tant, hi ha una gran diferència en com interpretem la informació que se'ns brinda i com afecta a la nostra presa de decisions quan es relaciona amb coses que ja sabem o quan no. Per això, a l'hora d'explicar els missatges, és necessari que els que proporcionen la informació comprenguin millor els coneixements dels quals la reben i adaptin així aquesta informació.