Amb l'objectiu de garantir la protecció de la salut d'usuaris, treballadors i residents i establint una sèrie de mesures que seran només aplicables als habitatges d'ús turístic gestionats per empreses o per particulars que contractin a personal per a la seva gestió o netedat, s'han fet avui públiques les recomanacions del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme validades per Sanitat per prevenir el contagi de la Covid-19  en habitatges d'ús turístic.

Es tracta d'un protocol elaborat per l'Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE) juntament amb la Federació Espanyola d'Associacions d'Habitatges i Apartaments Turístics (FEVITUR), els sindicats CCOO i UGT i l'Associació Espanyola de Serveis de Prevenció Laboral (AESPLA).

Una de les qüestions més importants és que serà d'aplicació en aquells casos en els quals l'habitatge d'ús turístic es trobi degudament legalitzat i faciliti la traçabilitat tant dels treballadors com dels ocupants de l'habitatge, d'acord amb la normativa. És a dir, que en una situació com l'actual en la qual és tan necessari que existeixi una traçabilitat per poder rastrejar els contagis i aïllar els brots, es recomana identificar als ocupants a la seva arribada i lliurar una llista als cossos de seguretat de l'Estat.

Gel i màscara

Gel i màscara

A més, els propietaris dels habitatges d'ús turístic hauran d'informar els seus clients que s'allotgin en habitatges d'ús turístic ubicats en edificis residencials, plurifamiliars o multifamiliars, on es comparteixin zones comunes entre clients i residents, de l'obligatorietat de respectar les normes de la comunitat de propietaris de l'edifici.

Entre les mesures recomanades destaquen, per exemple, que el personal d'acollida i recepció ha de facilitar un pack d'Equip de Protecció Individual (EPI) que compti almenys amb màscara (marcatge conforme a l'especificació UNEIX-0064-1) i gel o guants. En el cas que l'habitatge turístic es trobi en un edifici residencial, plurifamiliar o multifamiliar on es comparteixin zones comunes entre clients i residents (per exemple escala, àrees infantils, piscines, solàriums), aquest pack haurà de facilitar-se abans d'entrar a l'edifici, i el client tindrà l'obligació d'utilitzar-lo.

En el servei de recepció i acollida s'han de facilitar al client les claus o targetes d'accés desinfectades. A més, cal mantenir distància mínima de seguretat entre clients i empleats i ha de fomentar-se el pagament amb targeta o altres mitjans electrònics, preferiblement contactless.

Referent als treballadors, el protocol recomana mesures com implementar un mètode de control horari que eviti l'ús d'una mateixa superfície per part de diferents empleats si no pot assegurar-se la desinfecció del mètode de control horari amb contacte (empremta, dígits) en cas que n'hi hagués. En cas que s'opti per la desinfecció després de cada ús, s'ha d'assegurar la disponibilitat d'una solució desinfectant.

També s'ha d'assegurar l'acompliment dels registres corresponents per part del personal d'acollida, netedat i manteniment que entri a l'habitatge. A més, cal procedir a la ventilació, almenys diàriament i amb més freqüència sempre que sigui possible, de les diferents àrees de l'establiment, entre altres mesures.

Apartament turístico

Apartament turístic

Dins dels habitatges s'haurà d'especificar la informació sobre les mesurades de prevenció i higienicosanitàries a seguir pel client, així com amb el protocol que aquest ha de seguir en cas que sospiti haver-se encomanat. A més, s'ha de reduir la decoració i els tèxtils en la mesura possible, així com les catifes. Les papereres han de comptar amb una bossa i tapa d'accionament no manual, les mantes i coixins als armaris han de trobar-se protegides, els penjadors en cas que no s'ofereixin precintades, han de ser desinfectades a la sortida del client i s'han de facilitar els telèfons d'emergència i centres de salut/hospitals més propers públics i privats. També cal assegurar la disponibilitat de sabó per a lmans dels clients.