Arriba Nadal amb el que això comporta: els regals. Tots els petits de la casa reben una gran quantitat de regals de les seves famílies i és difícil no caure en els nostres impulsos més consumistes... sobretot si creiem que la quantitat dels regals que rebin farà més feliços els nostres fills.

Però...¿a qui no li resulta familiar la imatge d'un nen obrint regals sense parar, apartant-los sense gairebé donar un cop d'ull per anar a buscar el següent o terriblement enfadats perquè el nino que han rebut no és exactament la versió que ells volien? Aquests excessos provoquen la "síndrome del nen hiperregalat" que es caracteritza, sobretot, per la incapacitat de valorar els regals que reben i no siguin capaços de tolerar la frustració quan no obtenen els que esperaven.

Si bé és cert que el Nadal té un caràcter festiu i lúdic que conviden al consum, són també un "bon moment per ensenyar i educar en valors, promovent la solidaritat i aconseguir que els petits valorin el temps que passen en família durant aquestes dates més que la quantitat de regals que puguin rebre", explica la doctora Marta Quixano, cap del servei de pediatria de l'Hospital El Pilar.

Per exemple, mentre escrivim amb ells la carta al Pare Noel o als Reis, "és un moment fantàstic per dedicar amb els nostres fills, de manera conjunta, una bona estona a pensar què és el que ens faria realment il·lusió". Ser capaços d'escriure una carta que s'allunyi de la clàssica llista de joguines que "encarreguen" per portar-la al camp de la reflexió i ser capaços de redactar (en la mesura de l'edat dels nostres petits) un resum d'aquelles coses, materials i immaterials, que ens fan realment feliços. Per descomptat, les joguines tenen el seu espai en aquesta carta, la idea no és excloure'ls sinó fer que siguin part d'alguna cosa més i no l'eix al voltant del qual giri tot el significat d'aquestes festes.

"En aquest sentit", subratlla la doctora Quixano, "hi ha una regla senzillíssima que tots podem aplicar: la regla dels quatre regals". I en què consisteix aquesta regla? Bàsicament a posar una mica de seny i no saturar els nens, a més d'evitar comprar-los joguines o altres coses que no arribaran a utilitzar.

Regal 1. Una cosa per vestir

Un regal que consisteixi en roba, com unes sabatilles esportives, una dessuadora, una samarreta, o qualsevol complement com ara uns guants, una gorra...

Regal 2. Una cosa educativa

Un regal amb el que puguin aprendre. Aquí les opcions són infinites: fitxes per pintar, manualitats, puzles, llibres perquè s'iniciïn en la lectura, etc.

Regal 3. Una cosa que realment vol

En aquest regal, hem de triar una cosa que realment el faci il·lusió tenir (dins de les nostres possibilitats econòmiques).

Que estimuli la seva imaginació, que afavoreixi la seva capacitat de compartir el joc o relacionat amb l'activitat física.

Regal 4. Una cosa que necessiti

Si el teu fill necessita alguna cosa, aquest és el moment de comprar-la. Poden ser llapis de colors, una motxilla, qualsevol cosa que necessiti per a les seves activitats extraescolars, etc.

Sona difícil, sobretot en l'època en què vivim, fortament marcada per una tendència al consumisme però sens dubte, els beneficis que obtindran els nostres fills a llarg termini superaran amb escreix l'esforç de controlar-nos, tenir mesura i no deixar-nos portar.