A poc a poc, els científics estan aconseguint avançar en l'estudi del microbioma humà i els resultats poden ser de gran ajuda per aconseguir tractaments per a diverses malalties. A la Universitat de Calgary s'han descobert per primera vegada factors específics en el funcionament del microbioma que en el futur poden ajudar a millorar el tractament dels pacients que s'enfronten a diferents malalties gastrointestinals; patiments que minven la qualitat de vida com la síndrome de l'intestí irritable, la malaltia inflamatòria de l'intestí o el restrenyiment, per posar uns exemples.

Els investigadors han trobat respostes al funcionament del sistema nerviós entèric, una part del sistema nerviós que es troba en el teixit que revesteix l'esòfag, l'estómac, l'intestí prim i el còlon. Regula funcions vitals del sistema digestiu, com entre ells, l'absorció i digestió de nutrients i regular la gana i la sacietat. Allotja més de cent milions de neurones i es comunica amb el sistema nerviós central a través dels sistemes simpàtic i parasimpàtic. A més, influeix també en l'estat d'ànim, perquè intervé en la producció d'hormones com la dopamina.

"Hem descobert factors microbians que ajuden a regular la funció i la integritat estructural del sistema nerviós entèric", assegura el Dr. Keith Sharkey, un dels autors principals de l'estudi. "Les malalties gastrointestinals amb canvis manifestats en el control neural entèric són totes difícils de tractar. Els nostres descobriments poden oferir nous enfocaments de tractament", subratlla.

Dolent de l'estómago

Els experts van examinar els efectes de l'esgotament i la restauració del microbioma en animals utilitzant provocant canvis estructurals i funcionals a l'intestí. I van trobar un descobriment important: si bé l'esgotament del microbioma a causa de diverses patologies o mals hàbits de vida va provocar la pèrdua de neurones, la recuperació natural del microbioma va restaurar la funció intestinal i va promoure el creixement de noves neurones. És a dir, que el bon funcionament del microbioma es pot restaurar, perquè el sistema nerviós intestinal té capacitat per reparar-se si pateix algun dany. Els resultats s'han publicat a la revista científica Microbiome.

Ara, els següents passos inclouen l'exploració d'altres factors microbians potencials i el seu paper en el control neuronal de l'intestí. Segons reconeixen els experts, cada vegada una major consciència en la comunitat científica sobre el microbioma intestinal juga un paper vital en la salut i en la malaltia. "A mesura que augmenta la nostra comprensió sobre el paper que juga el microbioma en la salut intestinal, crec que, en última instància, tindrem noves maneres de diagnosticar i tractar les malalties, especialment les gastrointestinals, a nivell individual i personalitzat," assevera el doctor Sharkey.