Associem jugar en l'escola amb l'educació infantil. Però ara, un nou estudi ha demostrat que els estudiants d'educació superior estan més compromesos i motivats quan se'ls ensenya utilitzant una pedagogia lúdica en lloc del mètode tradicional basat en conferències per part del professorat.

L'estudi ha estat realitzat per la investigadora de conselleria de la Universitat de Colorado a Denver Lisa Forbes i publicat en el Journal of Teaching and Learning.

Forbes creu que el joc és important en l'educació postsecundària per millorar els resultats d'aprenentatge dels estudiants. Al llarg del semestre de primavera de 2020, Forbes va observar els estudiants que estaven inscrits en tres dels seus cursos entre les edats de 23 a 43 anys. Per introduir la pedagogia lúdica, Forbes va incloure jocs, no sempre lligats al contingut de la lliçó d'aquell dia, al començament de cada classe. Després va donar moltes oportunitats de joc de rols per practicar habilitats de conselleria i va dissenyar competències dins de les activitats de la classe.

Durant l'estudi, els estudiants van esmentar que van veure més oportunitats de creixement mentre aprenien en un entorn altament interactiu. Els estudiants també van descriure que la naturalesa pràctica de l'aprenentatge a través del joc va establir un mitjà per a l'adquisició d'habilitats i van poder retenir el contingut de manera més efectiva.

Professor i alumneL'experiment valida la pertinència dels jocs com a mètode d'aprenentatge en els nivells superiors

"A mesura que envellim, estem condicionats a creure que el joc és trivial, infantil i una pèrdua de temps", va dir Forbes. "Aquest guió social sobre el joc l'exclou de l'educació superior. Un enfocament d'aprenentatge més interactiu condueix a una connexió més profunda i rigorosa amb el material".

Per mantenir el que Forbes va descriure com a rigor dins de l'educació superior, l'enfocament més comú tendeix a ser l'aprenentatge basat en conferències. Tanmateix, segons Forbes, aquest mode d'educació és contrari als mateixos resultats que els educadors es van proposar d'aconseguir.

Els resultats de l'estudi suggereixen que existeix una experiència única i poderosa a l'aula quan el joc es valora i s'utilitza en el procés d'aprenentatge. Segons Forbes, els estudiants que van participar en aquest estudi també van indicar que el joc va augmentar les emocions positives i les connexions amb altres estudiants i el professor en el curs. "També vaig comprovar que quan vaig presentar el joc, va ajudar als estudiants a abaixar la guàrdia i els va permetre reduir el seu estrès, por o ansietat", assegura l'expert.

"Jugar fins i tot va motivar els estudiants a comprometre's de manera vulnerable, prendre riscos i sentir-se més connectats amb el contingut". El joc està infrautilitzat i devaluat en l'educació superior, sentència Forbes, qui suggereix als educadors reavaluar la seva comprensió de l'ús del joc en els cursos de postgrau. La pedagogia lúdica crea un ambient d'aprenentatge interactiu i càlid, la qual cosa resulta en una comprensió més gran del material. Aquest mètode també està més alineat amb les missions i valors humanistes d'universitats i programes.