La pandèmia de COVID-19 està provocant una situació profundament difícil per a bona part de la població mundial. A més de la por del contagi, l'afectació i pèrdua d'éssers estimats, s'uneixen les conseqüències psicològiques del confinament i la incertesa que provoca el no saber com es desenvoluparan els esdeveniments, ni quan recuperarem la normalitat en la nostra vida.

Un estudi dut a terme per EAE Business School ha analitzat les principals conseqüències d'aquesta crisi en l'estat d'ànim, els hàbits i el consum de les persones, en funció d'una enquesta online realitzada a 675 persones, del 20 al 25 de març.

Hidrogel

De les dades s'extreuen diferents conseqüències. En primer lloc, l'augment de la incertesa en l'estat d'ànim. De fet, aquest és el sentiment predominant en el 64,3% dels enquestats. En bona mesura, això ve derivat que el 14% dels enquestats creu que és bastant probable que perdi la seva feina i un 70% considera que els seus ingressos baixaran. En concret, un 29,2% creu que "molt", mentre que un 40,4% creu que baixaran "una mica".

Tanmateix, no té una clara equivalència en un sentiment de temor ja que, tal com diu l'estudi, encara que se succeeixen notícies d'increments de contagiats i morts, només un 26,5% diu sentir bastant (21%) o molt temor (5%).

La tristesa tampoc no ha augmentat de forma alarmant fins ara, ja que només un 17,5% diu sentir-se realment trist. I quant a inseguretat, un 5% diu sentir-se molt insegur i un 22% bastant insegur. I el que és realment cridaner és que l'estudi llança que gairebé un 50% dels enquestats se sent animat: un 6% molt animat i un 43% bastant animat. Segons el responsable de l'estudi, el professor Pablo Contreras, "la gent està demostrant molta resiliència i una gran fortalesa mental".

La investigació també recull que la gent més jove és la que mostra més percentatge de sentiments de por, inseguretat, temor i desànim en general. Només un 26,2% dels menors de 25 anys se sent animat davant més d'un 50% dels majors de 36 anys.

Jove màscara

Una altra dada important és que, malgrat que el consum ha disminuït molt com és lògic, el pressupost destinat a alimentació saludable, en canvi, és el que menys disminueix (32,1% d'enquestats); un 60,6% afirma que el mantindrà i un 7,3% que l'augmentarà. I d'altra banda, les activitats esportives també romanen entre les prioritats dels consumidors. Un 40% disminuirà les seves despeses en aquest servei però un 56% el mantindrà. Per tant, sembla que bona part de la població té consciència que en aquests dies a casa cal adquirir bons hàbits alimentaris i d'activitat física per intentar mantenir una bona salut malgrat la difícil situació que vivim.