Més hidrats o més greixos? Segons Harvard, l'important és la qualitat

Portar una dieta desequilibrada és un problema de salut de primer ordre, encara que socialment sembla que no hi ha encara una consciència global sobre la vinculació entre alimentació i mortalitat. Un nou estudi dut a terme per l'Escola de Salut Pública d'Harvard ha posat de manifest una altra vegada la importància d'aquesta qüestió.

"La dieta juga un paper important en la salut pública i la dieta desequilibrada s'estima com la primera causa de mort als Estats Units". Així ho afirma el Dr. Zhilei Shan, que ha encapçalat aquesta investigació que apareix publicada a la revista JAMA Internal Medicine.

Formatge

Els experts volien determinar si existien associacions entre diferents tipus de dieta i mortalitat i, més concretament amb la dieta baixa en greixos i baixa en carbohidrats. Encara que ja s'han realitzat diversos estudis sobre això, segons aquests investigadors d'Harvard, cap no ha analitzat específicament com les dietes baixes en carbohidrats i greixos de diferents qualitats influeixen en les taxes de mortalitat.

La ciència diu que el consum de carbohidrats refinats i aliments amb sucres afegits s'associa negativament amb la salut, mentre que el consum de carbohidrats integrals, verdures sense midó i fruites senceres és beneficiós.

També se sap que reemplaçar els greixos saturats per greixos no saturats s'associa amb un menor risc de malaltia cardíaca i mortalitat. Per aquestes raons, els investigadors van pensar que era important identificar i emfatitzar qualsevol associació entre diferents tipus de dieta, diferents dietes de qualitat i risc de mortalitat.

La investigació

Per a l'estudi, es van analitzar les dades de 37.233 adults nord-americans amb una edat de 49,7 anys de mitjana, entre els anys de 1999 i 2014. En aquell període de temps es van produir 4.866 morts, de les quals 849 estaven relacionades amb malalties cardíaques i 1.068 amb un càncer. Els científics no van trobar associació entre una dieta baixa en carbohidrats i baixa en greixos de qualitat i el risc de mortalitat total, sinó, que al contrari, va resultar beneficiosa. Tanmateix, sí que van trobar una associació entre una dieta baixa en carbohidrats i baixa en greixos de baixa qualitat.

Espagueti

Segons registren els experts, els carbohidrats de baixa qualitat, com els cereals refinats i els sucres afegits, proporcionen un valor nutricional limitat, i la seva alta càrrega glucèmica està associada amb alts nivells de glucosa, insulina, resistència a la insulina i dislipèmia (nivells alterats de triglicèrids). Per tant, a més del tipus de dieta en si que duguem a terme, la importància de la qualitat dels aliments és fonamental per millorar la salut i afegir més anys a la nostra vida.

Com a curiositat, en l'estudi, els homes blancs grans amb més nivell educatiu i d'ingressos, conformaven el grup que portava una dieta de pitjor qualitat de tots els analitzats.