Actualment, el trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) i alguns trets que generen en les persones que l'experimenten són vistos de manera negativa, i fins i tot reben tractament. En el passat, però, podrien haver estat un avantatge evolutiu. El TDAH és un trastorn del neurodesenvolupament, amb símptomes com ara impulsivitat, desorganització i dificultat per concentrar-se. Tradicionalment, aquesta simptomatologia s'ha vist com quelcom negatiu, a combatre o fer desaparèixer, tanmateix, una nova investigació publicada a la revista Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences mostra com aquests trets van ser molt útils per a l'evolució.

"Si [aquests trets] fossin veritablement negatius, caldria pensar que, amb el temps evolutiu, se seleccionarien en contra", ha afirmat el principal autor de la recerca, David Barack, doctor per la Universitat de Pensilvània, segons recull The Guardian. Barack subratlla que les característiques del TDAH eren especialment útils a l'hora de fer tasques com la recol·lecció d'aliments.

Com ho han pogut determinar els investigadors? La metodologia de l'estudi s'ha centrat en analitzar les dades de 457 adults que van completar un joc d'alimentació en línia, en què havien de recollir tantes baies com fos possible en vuit minuts. Durant la tasca, els participants podien continuar recollint baies dels arbustos a la seva ubicació original o traslladar-se a un nou arbust. Els investigadors van trobar que els participants amb puntuacions més altes a l'escala de TDAH van passar períodes de temp més curts a cada arbust. En altres paraules, eren més propensos a abandonar el seu arbust i buscar-ne un de nou. De manera crucial, l'equip va trobar que aquests participants també van guanyar més punts en el joc. És a dir, que han conclòs que les poblacions nòmades es van beneficiar de l'exploració a la qual tendien els membres amb gens associats al TDAH.

Identificades 27 regions del genoma associades al TDAH

Un estudi internacional ha identificat 27 regions del genoma associades al TDAH, 21 de les quals no s'havien descrit fins ara. Així ho ha anunciat l'Hospital Vall d'Hebron en un comunicat aquest divendres. Aquest estudi, el més gran realitzat fins ara, ha investigat possibles variants genètiques relacionades amb el TDAH per entendre la genètica associada a aquest trastorn.

Aquesta investigació científica ha examinat el genoma de 28.691 pacients amb TDAH i 186.843 persones sense aquest trastorn. Es tracta del doble de mostres estudiades en comparació amb estudis anteriors. Amb aquestes mostres, els científics han analitzat canvis en el genoma susceptibles d'incrementar el risc de patir TDAH i se n'ha avaluat l'impacte en el desenvolupament del trastorn.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!