Segons el Ministeri de Sanitat, l'alcohol és la substància psicoactiva més consumida per la població a l'Estat espanyol. Així queda reflectit a l'Enquesta sobre alcohol i drogues a Espanya (EDATS 2019) realitzada sobre la població de 15 a 64 anys. A més, segons l'Enquesta Nacional de Salut, les persones que beuen habitualment són el doble en homes (un de cada dos), que en dones (una de cada quatre). L'edat d'inici de consum se situa en els 14 anys. Són xifres que posen de manifest la magnitud del problema. De fet, es calcula que l'alcohol és el responsable de tres milions de morts l'any a tot el món.

Les persones que desenvolupen un problema en aquest sentit i decideixen anar a un especialista s'enfronten de diverses maneres al seu problema. Un estudi qualitatiu dut a terme recentment als Estats Units ha identificat sis estratègies que utilitzen els alcohòlics en recuperació per gestionar situacions socials i romandre sobris.

Per a l'estudi, els investigadors van realitzar entrevistes en profunditat a 22 adults nord-americans que havien estat sobris durant almenys 10 anys. Les sis estratègies van ser les següents.

Acceptar la seva condició

En aquesta estratègia, els participants van assumir l'estigma i el van incorporar a la seva identitat. Els comportaments per afrontar la situació incloïen l'ús de l'autocrítica sobre el tema.

Evadir la responsabilitat

En aquest cas, els participants van acceptar la seva condició, però van minimitzar la seva responsabilitat personal. Van culpar a factors hereditaris o d'altres fora del seu control.

Destacar el seu valor

Això va implicar acceptar la seva condició, però centrant-se en el valor i la importància de la recuperació i en com han canviat per a millor des que van començar la recuperació.

AmpolletesEvitar l'estigma

En aquesta estratègia, els participants van acceptar que la població estigmatitza l'alcoholisme, però no van pensar que l'estigma tenia a veure amb ells. Això allunya l'individu de l'estigma perquè no s'identifica amb l'etiqueta d'alcoholisme.

Negar la condició

Els participants que utilitzen aquesta estratègia creuen que ningú no és perfecte i que altres persones no tenen dret a jutjar-los. També s'enfoquen en el fet que estan en recuperació, la qual cosa és un èxit en si mateix.

Parlar sobre la seva condició

Les persones que fan servir aquesta estratègia s'obren als altres sobre les seves experiències i participen en la promoció per educar-ne d'altres i combatre els estereotips sobre l'alcoholisme i la recuperació.