El conjunt de bacteris i microorganismes que tenim al nostre intestí és fonamental per a la bona marxa d'una llarga sèrie de funcions del nostre organisme, inclosa la cognitiva. Un equip de científics de l'Institut Pasteur, Inserm i el CNRS van realitzar recentment un estudi que mostra que un desequilibri a la microbiota pot causar una reducció d'alguns metabòlits, que pot acabar desencadenant comportaments depressius. Els resultats de la investigació, que mostren que una microbiota intestinal saludable contribueix a la funció normal del cervell, es van publicar a la revista Nature Communications.

Els experts van realitzar la investigació utilitzant models animals. I van poder comprovar que un canvi a la microbiota intestinal provocat per l'estrès crònic pot conduir a comportaments depressius, en particular al provocar una reducció dels metabòlits dels lípids (petites molècules resultants del metabolisme) a la sang i el cervell.

CientíficoL'estudi realitzat en animals ofereix una esperança per poder solucionar estats depressius en éssers humans

Aquests metabòlits de lípids, coneguts com a cannabinoides endògens (o endocannabinoides), coordinen un sistema de comunicació al cos que es veu obstaculitzat quan la microbiota no està en bon estat. Els endocannabinoides s'uneixen a receptors que també són el principal objectiu del THC, el component actiu més conegut del cànnabis. L'absència d'endocannabinoides en l'hipocamp, una regió clau del cervell involucrada en la formació de records i emocions, deriva en comportaments depressius.

Els científics van obtenir aquests resultats en estudiar la microbiota d'animals sans i animals amb trastorns de l'estat d'ànim. I, tal com expliquen, "sorprenentment, transferir la microbiota d'un animal amb trastorns de l'estat d'ànim a un animal en la bona salut va ser suficient per provocar canvis bioquímics i conferir comportaments depressius en aquests últims".

Els científics van identificar algunes espècies bacterianes que es redueixen significativament en animals amb trastorns de l'estat d'ànim. Després van demostrar que un tractament oral amb el mateix bacteri va restaurar els nivells normals de derivats de lípids, alleujant així els comportaments depressius.

Dona feliçLa substitució dels bacteris de la microbiota podrien ajudar a millorar els símptomes depressius

Per tant, aquests bacteris podrien actuar com a antidepressius. Aquests tractaments es coneixen com a|com psicobiòtics. "Aquest descobriment mostra el paper que juga la microbiota intestinal en el funcionament normal del cervell", asseguren. Si hi ha un desequilibri en la comunitat bacteriana intestinal, alguns lípids que són vitals per a la funció cerebral desapareixen, la qual cosa fomenta l'aparició de comportaments depressius. En aquest cas particular, l'ús de bacteris específics podria ser un mètode prometedor per restaurar una microbiota saludable i tractar els trastorns de l'estat d'ànim de manera més eficaç.