Aquest dia de Tots Sants, la majoria dels indicadors de la covid tornen a pujar a Catalunya, encara que es tracta d'un creixement molt petit i gairebé anecdòtic, motiu pel qual caldrà estar atents a veure com continuen evolucionant aquesta setmana. L'increment més important s'ha vist als hospitals, amb un augment de 9 ingressats, i els contagis respecte a la setmana passada, mentre que la resta d'indicadors que creixen ho fan en dècimes. Les bones notícies del dia les trobem a les UCI i a la xifra de víctimes mortals, que ja fa dos dies que no puja. 

Baixen les UCI 

La pressió als hospitals creix lleugerament amb 9 nous pacients, seguint la tendència a l'alça iniciada ahir després d'uns dies seguits buidant-se. Amb els nous pacients, ara mateix n'hi ha 330 als centres catalans, 23 menys que el passat dilluns 24. Per altra banda, tot i un petit repunt a les UCI registrat ahir, amb dos nous ingressos, avui hi ha 3 pacients menys, 87 en total. Comparant-ho amb fa una setmana, llavors n'hi havia 90, per tant es tracta d'una xifra que evoluciona molt lentament. Cal tenir en compte que les hospitalitzacions solen pujar durant els caps de setmana, i també en dies festius com avui, ja que els dissabtes i diumenges es donen menys altes.

Aquest cap de setmana, la incidència acumulada a 14 dies va tornar a superar els 50 casos per 100.000 habitants que marca Sanitat com al límit al risc baix per covid, després d'unes setmanes per sota. Així, Catalunya torna a entrar en risc mitjà, tot i que per només unes dècimes. Avui la incidència ha pujat, però ho ha fet tan sols en 2 dècimes: de 50,42 a 50,64  Cal veure com evoluciona aquesta dada, que és un dels indicadors més importants per veure l'evolució de la pandèmia. Per altra banda, la incidència acumulada a 7 dies és de 25,58. 

Increment

En la mateixa línia que la incidència, dissabte el risc de rebrot va arribar als 50 punts, una xifra que avui s'incrementa en un punt.  Caldrà doncs, estar atents a l'evolució d'aquesta dada, que acostuma a presentar petites pujades i baixades: si es manté punts, augmenta, o pel contrari es torna a situar per sota dels 50 punts en els propers dies. 

Per altra banda, les dades revelen que l'RT o índex de contagi s'ha incrementat, seguint la línia del dia anterior. Avui concretament passa de l'1,03 a l'1,05. D'aquesta manera cada 100 persones en contagien 105. Les autoritats sanitàries es fixen en aquest indicador i apunten que cal tenir-lo per sota d'1 per mantenir controlada la transmissió de la covid. Aquesta és una dada que presenta petites fluctuacions durant les últimes setmanes a Catalunya, però des del passat 19 d’octubre que es manté per sobre d’aquesta xifra. En els propers dies veurem si continua a augmentar o només ha estat un increment anecdòtic. El passat dilluns, aquesta xifra era molt més alta: 1,16. 

Pel que fa als nous contagis per coronavirus, la xifra total de positius des de l'inici de la pandèmia és d’1.004.010.  Salut ha notificat 216 nous casos en les últimes 24 hores. Tot i ser una xifra baixa, aquests 216 casos són superiors als 149  registrats dilluns 24 d'octubre. En total, la xifra de casos positius de covid des de l'inici de la pandèmia és d'1.004.226. Pel que fa al nombre de morts, per segon dia consecutiu no s'ha notificat cap víctima mortal per coronavirus a Catalunya així que la xifra oficial es manté a les 24.016. La setmana anterior es va superar la barrera dels 24.000. 

144.969 terceres dosis 

Pel que fa a la vacunació, aquesta continua a un ritme lent, però es continuen iniciant pautes de vacunació. Ahir, es van posar 281 primeres dosis, una xifra molt baixa que s'entén pel fet que bona part de la població ja està vacunada i que ahir era diumenge de pont. A  Catalunya 5.981.572 persones amb la primera vacuna. La segona dosis ja l'han rebut 5.144.108 persones (229 en les últimes 24 hores) i un total de 5.878.212 persones ja tenen la pauta completa de vacunació. 

Per altra banda, es continua avançant en la tercera dosi per la població major de 70 anys, que es va començar a inocular el passat dilluns coincidint amb el començament de la campanya de vacunació contra la grip. Ja hi ha 144.969  persones, que inclouen també pacients immunodeprimits, amb aquesta vacuna addicional. 

 A la imatge principal, un infermer amb tests de covid / Efe