El 061 havia arribat al col·lapse. El Govern havia insistit els darrers dies en demanar a la ciutadania que eviti les trucades al telèfon d'emergències 112 i concentrar-les al de Salut Respon pels dubtes sobre coronavirus. Això ha fet que les línies del 061 s'hagin saturat en les últimes hores. Davant d'aquesta constatació, el Departament de Salut ha reforçat el servei fins a gairebé triplicar-lo. Passa de 130 places a 342. 

En cadascuna d'aquestes posicions hi treballen diverses persones que van rotant per torns. En total, s'amplia a 200 llocs més, amb l'objectiu de reduir la saturació derivada de l'allau de consultes relacionades amb el Covid-19. Més tenint en compte que aquest servei ha de seguir atenent la resta de trucades per altres complicacions de salut que ja tenia abans de l'esclat d'aquesta crisi sanitària. 

Per encabir l'ampliació, s'ha habilitat una nova sala, ubicada a l'Hospitalet de Llobregat. Per respondre els telèfons de cadascuna d'aquestes noves places s'ha contractat 270 estudiants universitaris de l'àmbit sanitari, que han estat rebent formació al llarg de l'última setmana. Són part del grup de 1.200 alumnes que van oferir-se a través del Consell d'Estudiants de Medicina de Catalunya. 

Com funciona?

El nou espai atendrà totes les trucades que tinguin a veure amb coronavirus. En el moment de la trucada, un contestador pregunta si té a veure amb aquesta pandèmia o és per un altre motiu. Els operadors fan un primer cribatge i els casos més greus es traslladen a l'equip de metges i infermers del 061. 

El reforç del 061 Salut Respon se suma a altres iniciatives impulsades darrerament per pal·liar el col·lapse sanitari per coronavirus, com és l'app STOP Covid19 CAT, que permet fer seguiment dels pacients que comencen a presentar símptomes de la malaltia.