Els dispositius electrònics s'han convertit en instruments imprescindibles de la vida diària. La lectura de notícies, el maneig del correu electrònic, les publicacions a les xarxes socials i l'ús d'eines de missatgeria com Whatsapp formen part dels costums constants d'una gran majoria de persones a través dels mòbils o les tauletes.

Encara que això significa que tenim tota la informació que volem al nostre abast, constantment estem reptant els nostres cervells perquè processin la informació de la forma en què els dispositius electrònics ho determinin, i això pot tenir conseqüències no desitjades per a la nostra capacitat de seguir i processar idees complexes.

Així ho han conclòs investigadors de la Universitat Estatal de Pennsilvània en un estudi que han publicat a Scientific Reports. Al seu article, expliquen que els textos expositius, com els articles científics, tenen una estructura de coneixement particularment complexa. Això significa que utilitzen informació creuada que els lectors troben en diferents parts del text. Per comprendre el text, un lector ha de poder identificar la informació que troba en les diverses seccions del text i després establir la connexió entre les idees.

Ajagut|Tombat (1)

Doncs bé, en l'estudi, els investigadors van trobar que les persones que utilitzaven constantment dispositius electrònics tenien una comprensió més pobra dels textos científics que les persones que van utilitzar els seus dispositius intel·ligents amb més moderació.

Segons els científics, l'ús excessiu diàriament de mòbils i tauletes podria afectar la capacitat d'adquirir l'ordre jeràrquic dels conceptes d'un text complex.

L'estudi

L'equip d'investigació va treballar amb 51 voluntaris d'entre 18 i 40 anys, tots ells dretans. Se'ls van realitzar escàners de ressonància magnètica funcional de la seva activitat cerebral mentre llegien cinc articles científics sobre matèries que incloïen matemàtiques, el planeta Mart, circuits elèctrics, el GPS o el medi ambient. L'equip d'investigació també va rastrejar els moviments oculars dels participants per descobrir com seguien un text mentre el llegien. Independentment del text científic que els voluntaris estiguessin llegint en un moment determinat, els resultats obtinguts van ser consistents.

Les persones que van reconèixer utilitzar dispositius electrònics constantment durant tot el dia van tenir una menor activitat en dues àrees del cervell: l'illa esquerra i la circumvolució frontal inferior, lligades al processament d'informació complexa, la comprensió del llenguatge i l'atenció.

"Sabem que la circumvolució frontal inferior és molt important per a la comprensió del llenguatge, per comprendre la semàntica o el significat de les paraules i la gramàtica, i veiem que aquesta àrea es torna menys activa entre les persones que utilitzen més dispositius electrònics", ha reconegut un dels investigadors. "L'illa és una àrea involucrada en tasques cognitives com el canvi d'atenció. Llavors, diguem que estàs somiant despert mentre llegeixes un text i quan de sobte algú et diu que facis atenció a cert informe del text, canvies aquesta atenció".

Llegint (1)

Si bé les troballes actuals només indiquen una correlació entre l'ús excessiu de dispositius electrònics i una menor activitat en aquestes àrees clau del cervell, els investigadors adverteixen que confiar massa en els nostres telèfons intel·ligents i tauletes pot canviar la forma en què els nostres cervells processen la informació.

Per exemple, pot passar que els dispositius electrònics estimulin certes parts del nostre cervell en no involucrar-ne d'altres, la qual cosa debilita potencialment el rendiment d'aquestes regions.

Els investigadors tenen clar que el seu treball pot tenir implicacions en el camp de l'educació i en un aspecte tan important com és la comprensió lectora, sobretot en la infantesa i l'adolescència, que és quan es comença a llegir sobre matèries com la ciència, la tecnologia o les matemàtiques.