Són molts els experts que estan assenyalant que una de les possibles conseqüències del confinament és que les persones tinguin cada vegada més afecció a quedar-se a casa i socialitzar el menys possible. No és una cosa nova, és una tendència que va ser encunyada en els anys 80 per Faith Popcorn, una consultora de màrqueting i publicitat que va detectar un canvi profund en la forma en què les persones vivien les seves vides. Els excessos de la nit dels anys anteriors estaven donant pas a una forma de vida més tranquil·la, en la qual quedar-se a casa veient una pel·lícula a través de la televisió per cable s'havia convertit en un pla perfecte.

En els últims temps i amb l'extensió de l'ús d'Internet, aquesta tendència ha augmentat, com ho demostra l'augment de negocis com la venda online o el menjar preparat per portar casa. El teletreball també està permetent que cada vegada més persones puguin realitzar les seves tasques diàries des de la llar.

Ordinador llit

El terme va adquirir tal popularitat que fins i tot Faith Popcorn es va convertir en assessora de moltes empreses sobre com aprofitar aquesta tendència, col·laborant amb IBM en la PS1, la primera computadora a la llar i ajudant una empresa hotelera de primer nivell a comprendre la necessitat d'un allotjament intel·ligent que imités les sensacions que es viuen en a casa. També va col·laborar en el desenvolupament dels menjars a domicili, va desenvolupar un posicionament de marca basat en la llar i la família i una llarga llista d'encàrrecs i col·laboració que van posar de manifest l'interès pel cocooning.

El cocooning ha impulsat canvis culturals, reforçant el desig de seguretat, comoditat i privacitat, sobretot davant d'amenaces com la incertesa política i social i, ara més recentment, l'aparició d'una pandèmia com la del coronavirus. De fet, el confinament ha accelerat sens dubte aquest procés. La consultora Nielsen va publicar una anàlisi en la qual va concloure que la tornada a la normalitat intensificarà la preocupació per determinades circumstàncies com el control de la despesa i una preocupació més gran per la seguretat i la traçabilitat.

En el que té a veure amb l'emocional i social s'observarà un comprador fràgil i vulnerable, que buscarà en el proper i en la proximitat garanties i refugi. I refugi és sinònim de llar, intensificant la tendència del cocooning, passant més temps a casa, més connectat i mantenint les distàncies.

Assegut|Establert

Les vendes online seguiran el seu creixement espectacular. En la crisi sanitària, el seu augment és del 86,6%. En l'última setmana analitzada, entre el 20 i el 26 d'abril, l'increment davant la setmana de l'any anterior va ser del 149%. I referent al consum de televisió online, l'augment és també molt considerable. Netflix, per exemple, ha experimentat el creixement més elevat de la seva història, duplicant els guanys. I el mateix passa amb altres plataformes de streaming, que han vist com el nombre d'usuaris creix sense parar. I les prediccions de futur diuen que, una vegada passat el confinament, aquestes tendències es consolidaran.