El sucre blanc refinat és un dels aliments que hauríem de restringir el màxim possible si la nostra intenció és seguir una dieta adequada. S'obté mitjançant un procés químic que permet extreure la sacarosa de la remolatxa i la canya de sucre i és molt ric en hidrats de carboni simples, que es descomponen ràpidament després d'ingerir-los i que provoquen una pujada de la glucosa a la sang.

El seu elevat consum a tot el món està darrere de la terrible epidèmia d'obesitat que pateix la societat contemporània i per això els nutricionistes demanen que s'inclogui en la dieta de forma ocasional. Per fer les postres o endolcir begudes existeixen altres productes més naturals que, encara que també s'han de consumir moderadament, no són tan nocius. Aquests són cinc d'ells.

Cullerada d'azúcarEl sucre és el principal causant de la pandèmia d'obesitat que patim avui dia

Xarop d'auró

S'obté bullint la saba dels aurons, que després s'asseca i polvoritza. Conté vitamines, minerals i antioxidants, encara que és cert que les quantitats en una porció tipus són bastant petites. Tanmateix, conté una quantitat destacable de manganès, un mineral que ajuda a produir col·lagen i promou la salut de la pell i els ossos, contenint el 25% de la quantitat diària recomanava. A l'hora de comprar-lo, és millor optar per aquells que tenen una aparença més fosca, perquè tenen nivells més alts de minerals i antioxidants.

Mel

La mel és un aliment mil·lenari que ha format part de l'alimentació de les persones des de temps immemorials, a més d'utilitzar-se per a un altre tipus d'usos com curar ferides i combatre infeccions. Conté petites quantitats de nutrients, antioxidants i compostos antibacterians, antivirals i antiinflamatoris.

Utilitzat en begudes i postres, manté els nivells de glucosa en sang més estables durant un període de temps més prolongat, en comparació amb el consum d'altres fonts de carbohidrats com el sucre blanc refinat. Tot i així, s'ha de prendre amb moderació.

Dàtils

Aquest fruit dolç ha estat tot un descobriment en els últims anys a l'hora d'elaborar postres, per la dolçor que aporta i els seus beneficis per a la salut. Constitueix una bona font de diversos nutrients clau, com el potassi, manganès, magnesi, coure, calci, ferro, vitamines B, vitamina K i antioxidants.

Dátiles

Els dàtils són uns grans desconeguts a l'hora d'endolcir a la cuina

Sucre de coco

El sucre de coco s'elabora a partir de la saba extreta les palmes de coco. Proporciona petites quantitats de nutrients, com a tiamina, ferro, coure, zinc, potassi, fòsfor, magnesi, calci i antioxidants. També conté inulina, un carbohidrat no digerible d'origen natural que actua com a prebiòtic per als bacteris intestinals beneficiosos.

Melassa

Aquest xarop és el líquid que queda després que el sucre cristal·litza i manté alguns dels nutrients que es troben naturalment en la canya de sucre, com el potassi, magnesi, vitamina B6, cobri, seleni i manganès. Una culleradeta proporciona aproximadament 15 calories. També conté un 6% del valor diari recomanable de ferro i calci. A més, s'ha demostrat que té nivells d'antioxidants més alts que qualsevol altre edulcorant. Però igual com els anteriors, ha d'incorporar-se a la dieta de manera ocasional.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat