Es calcula que al voltant del 25% de la població té problemes d'insomni de forma regular. I més del 60% en algun moment de les seves vides. És una de les patologies més comunes i poden empitjorar notablement la vida de les persones que el pateixen.

Més enllà dels tractaments farmacològics, hi ha una sèrie de consells que poden ajudar a agafar millor el son a les nits: adquirir una rutina abans d'anar al llit, practicar exercicis relaxants o evitar les pantalles. Un nou estudi dut a terme en l'Institut Karolinska d'Estocolm i publicat a la revista Journal of Clinical Sleep Medicine conclou que les mantes amb pes, poden ser una alternativa segura i eficaç en el tractament de l'insomni.

Dona coberta amb una manta

La investigació

L'estudi va involucrar 120 adults (68% dones, 32% homes) prèviament diagnosticats amb insomni clínic i un trastorn psiquiàtric concurrent: trastorn depressiu major, trastorn bipolar, trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat o trastorn d'ansietat generalitzada. Tenien una edat mitjana d'uns 40 anys. Se'ls va assignar a l'atzar una manta amb un pes de vuit quilos, una altra de sis quilos i una manta normal d'1,5 quilos per dormir durant quatre setmanes.

El canvi en la gravetat de l'insomni es va avaluar mitjançant una actografia de canell que es va utilitzar per estimar els nivells de son i activitat diürna. Gairebé el 60% dels usuaris de la manta més pesada més va tenir una resposta positiva amb una disminució del 50% en la seva puntuació de la gravetat de l'insomni després de quatre setmanes, en comparació amb el 5,4% del grup de la manta normal.

Després de l'estudi inicial de quatre setmanes, tots els participants van tenir l'opció d'utilitzar la manta amb pes durant una fase de seguiment de 12 mesos. Van provar quatre mantes de pes diferent: dues mantes de cadena (6 quilograms i 8 quilograms) i dues mantes de boles (6,5 quilograms i 7 quilograms). Després de la prova, se'ls va permetre triar lliurement la manta que preferien, i la majoria va triar una manta més pesada. Només un participant va interrompre l'estudi a causa de sentiments d'ansietat en utilitzar la manta. Els participants que van canviar de la manta normal a una manta amb pes van experimentar un efecte similar al dels pacients que van utilitzar la manta amb pes inicialment.

Després de 12 mesos, el 92% dels usuaris de mantes ponderades van respondre i el 78% estaven en remissió. Els resultats de l'estudi donen suport a la teoria psicoanalítica de l'entorn de subjecció, que estableix que el tacte és una necessitat bàsica que proporciona calma i comoditat. Els experts creuen que deu a l'hora de tractar l'insomni l'impacte de les superfícies per dormir i la roba de llit en la qualitat del son.

Llit sense fer

Així mateix, volen continuar investigant sobre l'efecte de les mantes pesades, perquè a més d'un millor manteniment del son, les persones que les van utilitzar van presentar un nivell més important d'activitat durant el dia i una reducció dels símptomes de fatiga, depressió i ansietat. Els experts assenyalen que existeix evidència que suggereix que l'estimulació amb pressió profunda augmenta l'excitació parasimpàtica del sistema nerviós autònom i alhora redueix l'excitació simpàtica, que es considera la causa de l'efecte calmant.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat