L'empresari Florentino Pérez ha rebut del govern de Mariano Rajoy una contundent negativa a rescatar la concessió de les obres de l'AVE Madrid-Barcelona-París amb 485 milions d'euros per saldar els deutes amb els creditors. La constructora ACS, la companyia del també president del Reial Madrid que juntament amb la francesa Eifagge integra la concessionària TP Ferro, ha exigit al govern del PP aquesta injecció de capital per fer front als terminis de pagament del deute amb els bancs.

La concessionària TP Ferro va entrar en preconcurs de creditors el 15 de març del 2015. Tanmateix, la connexió ferroviària no perillarà, segons la ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, que ha assegurat que el servei serà "garantit" en qualsevol escenari, per previ acord establert pels governs francès i espanyol.   

El precedent del Castor

La darrera vegada que el govern del PP va indemnitzar Pérez, amb 1.350 milions d'euros, va ser a causa de la fallida en la construcció del gasoducte Castor, ubicat davant de les costes catalanes i valencianes. Amb les eleccions del 26-J a la cantonada, la impopularitat d'aquell gest segueix en la memòria del PP, que ara vol rectificar públicament. Segons Pastor, l'objectiu de l'executiu espanyol és "donar un servei" als ciutadans, i, per això, resoldrà els problemes que "malauradament ha hagut de patir i heretar" del govern de José Luís Rodríguez Zapatero, que va adjudicar la connexió de l'AVE el 2006.

Si no s'arriba a un acord entre empresa concessionària i bancs, la sortida més viable és que s'incorri en concurs de creditors. Segons fonts legals consultades per El Nacional, en aquest cas el jutge nomenaria un economista, l'administrador concursal, perquè negociï amb els bancs l'ajornament dels pagaments. Si aquests accepten, no hi hauria més estadis. Si no, aleshores l'administració hi hauria d'intervenir, en virtut de la Responsabilitat Patrimonial (RP) que posseeix. L'Estat assumiria l'obra, i abonaria el preu que costa, menys la pèrdua de valor pels anys transcorreguts.

El túnel del Pertús

Els diners reclamats per l'empresa de Pérez tenen l'origen en el Túnel del Pertús, que suposa una inversió deficitària. El trànsit de trens acostuma a ser-hi escàs a causa del baix volum de trànsit entre França i Espanya, així com la reduïda circulació de passatgers i mercaderies transportada, fet que va portar el govern espanyol a permetre el cobrament d'un peatge per a la circulació de trens, que tanmateix, no va ser suficient.

L'objectiu de PT Ferro amb el concurs de creditors que va presentar el març del 2015 als jutjats de Girona no va ser suspendre el servei, sinó aconseguir temps per refinançar el deute amb les entitats creditícies.

L'amenaça del 30 de juny

La situació d'interinitat del govern espanyol i els ministeris ha empès Pastor a tancar-se també a negociar una possible sortida a la situació d'aquesta obra pública, que té una concessió per 53 anys, quan abans havia estat de 50. En aquest escenari, les companyies francesa i espanyola han indicat que demanaran la RP, segons la qual l'obra podria acabar costant-li diners al contribuent, a través de les arques públiques. Florentino tornaria a guanyar una altra partida a Rajoy, després dels fiascos del Castor i les autopistes radials de Madrid.

Fonts del govern espanyol asseguren que el procés no culminaria el 30 de juny, data en la qual hipotèticament podria quedar suspès el servei ferroviari, sinó que seria aleshores quan s'iniciaria el concurs de creditors, que podria allargar-se 5 o 8 anys. Segons les fonts, suspendre el servei comportaria incórrer en un incompliment de les obligacions contractuals de la concessionària. Tanmateix, l'Estat se'n faria càrrec, si després de tot s'arribés a l'escenari de suspensió del servei.