El govern espanyol tanca files davant la decisió de la delegada del Govern, Concepción Dancausa, de prohibir l'estelada a la final de la Copa del Rei, i davant la resposta del president en funcions, Mariano Rajoy, d'afirmar que no és la seva competència. La vicepresidenta en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, ha respost a El Nacional que no li corresponia a Rajoy la interpretació de les normes, ja que era tasca dels càrrecs de les delegacions, i que la prohibició era una decisió "de naturalesa tècnica" emparada en la llei de l'esport. Les declaracions s'han produït després del Consell de Ministres.
La legislació a què fa referència Santamaría, que ha defensat en el seu discurs, i a què també va apel·lar Dancausa per defensar-se, és la la llei contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància en l'esport. Tanmateix, la mateixa llei va ser utilitzada per la Comissió Antiviolència, un altre organisme governamental orientat a aquests usos, i que penja del Govern espanyol, per elaborar el Manual de Simbologia de l'Oficina Nacional de l'Esport, on no hi havia l'estelada compresa.
Preguntada per El Nacional sobre el fet, Santamaría ha donat una resposta emparada en la legalitat. "Aquí hi ha una llei i per aplicar-les cal interpretar-les, i tenint en compte les diferents interpretacions, la delegació ha considerat que calia aplicar-la així", ha indicat sobre la qüestió. És a dir, no ha entrat a valorar que una Comissió del govern va emprar la mateixa llei i no va incloure l'estelada com a símbol ofensiu, i Dancausa sí.
La vicepresidenta ha recordat que la Federació Espanyola de Futbol considera prohibit el "material de propaganda política", i que la decisió de la Delegació del Govern es basa en el criteri de la UEFA, que també va sancionar en alguns partits de la Champions League a persones que havien exhibit banderes al llarg de l'esdeveniment esportiu.
La número dos del govern s'ha emparat en la causa al tribunal presidentada pel Barça i l'associació de juristes DRETS, per indicar que "hi havia un procés judicial" i aquest dictaria sentència per posar llum a la qüestió. A parer seu, Dancausa no hauria de dimitir, si el tribunal no li dóna la raó "en què es convertiria això si tothom hagués de dimitir quan no se li dóna la raó" ha comentat la vicepresidenta en funcions.
Albiol i el PP català
Santamaría ha evitat considerar que s'estigués polititzant la causa, i ha reblat que la final de la Copa era un esdeveniment esportiu. A més, ha comentat que no estava al cas sobre què havia dit el líder del PP català, Xavier García Albiol, qui va mostrar-se contrari a la prohibició de l'estelada, que no trobava un símbol ofensiu. "No puc dir altra cosa que no siguin els criteris tècnics de la junta de seguretat" ha explicat.
Puigdemont, Carmena, Colau
Sobre les paraules del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, de considerar que era un "ultratge a la democràcia" la prohibició, Santamaría s'ha tornat indicant que seria "pres de les seves pròpies paraules".