L'alcaldessa Carmela Fortuny, de Junts per Catalunya Sant Cugat, arriba al final d'aquesta legislatura després d'agafar el relleu de Mercè Conesa, que va deixar l'alcaldia per passar a ser presidenta del Port de Barcelona. Aquest municipi presenta una gran varietat de forces principals. L'ex-PDeCAT va perdre la majoria absoluta el 2015 i el van seguir la CUP, Ciutadans, ERC i l'actual Sant Cugat en Comú. Coneixem els pactes impossibles, els plens més complicats i els grans problemes de ciutat al test confidencial.

Habitatge

Des del 2013, el parc immobiliari tan sols ha augmentat un 2%, la demanda és més gran que l'oferta i alguns dels seus veïns ja s'han organitzat amb el Sindicat de Llogaters. L'emergència habitacional també existeix en el municipi amb la renda per càpita més alta de Catalunya i cinquè a tot l'estat espanyol, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística el 2018. La mitjana de renda és de 18.326€, amb prop de 90.000 habitants. Solucions i esmenes a les polítiques fetes fins ara:

Medi ambient

El medi ambient va lligat a l'ús del transport que en fan els seus vilatans. Es pot substituir la bicicleta pel cotxe? No només destaquem aquest aspecte. Carmela Fortuny, de Junts per Catalunya Sant Cugat, aposta per plantar més arbres que "siguin captadors de CO2", mentre que la CUP critica les polítiques de dretes que fan amb qüestions mediambientals "perquè van tard" i Mireia Ingla, d'Esquerra, creu que la gent es pot conscienciar si "se li posen les coses fàcils". 

Cultura

L'Auditori de Sant Cugat acull una gran varietat d'espectacles i té una programació cultural molt potent. És un espai aplaudit per molts però també criticat, especialment per la CUP i Sant Cugat en Comú, ja que consideren que va en detriment de les ajudes a la cultura popular i les entitats de la ciutat. En aquest aspecte també s'han barrejat qüestions polítiques

Mobilitat

El candidat de Ciutadans, Aldo Ciprian, considera la bicicleta com un transport secundari i no ho barreja amb qüestions mediambientals. Més enllà de l'etern debat, a Sant Cugat se n'ha creat un altre en els darrers temps: la T-Mobilitat. S'ha aconseguit una bona fita: integrar el municipi a la tarifa plana del transport públic dins l'àrea metropolitana. Passen a ser zona 1 però, en contraprestació, s'introdueix un tribut metropolità per a tots els residents, independentment de l'ús que en facin, i que ha aixecat molta polseguera. Falta concretar els imports exactes i l'actual govern de Fortuny ha obert un contenciós administratiu contra l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Seguretat

La seguretat és un fet que preocupa especialment en punts específics de Sant Cugat. Com per exemple el passeig de les Pollancres de la Floresta. En aquelles zones més residencials i aïllades del nucli urbà es reclamen més efectius. L'Ajuntament ha fet una posta per la tecnologia, més enllà de la policia. Sense anar més lluny, aquest mes ha adquirit un robot de patrullatge. I el debat és: més policia, més tecnologia o més recursos socials?

Després de les cinc principals candidatures, el ple de Sant Cugat es completa amb el PSC i el PP amb un regidor cadascun.

Les frases dels candidats

Carmela Fortuny (JxCat): "El gran problema de Sant Cugat és la mobilitat"

Mireia Ingla (ERC): "Sant Cugat és la ciutat amb el preu del lloguer més car del país"

Ramon Gutiérrez (SeC): "El cotxe ha de deixar de ser el rei del mambo"

Núria Gibert (CUP): "Cal tenir uns espectacles que paguem entre tots quan estem a 20 minuts de Barcelona?"

Aldo Ciprian (Cs): "La bici és una eina d'esbarjo, no m'imagino tornant de la feina per la Rabassada amb ella"

Carmela Fortuny (JxS): "Augmentarem la seguretat amb drons i grups de Whatsapp"