La necessitat de crear un Corredor Mediterrani ha centrat l’atenció a la segona jornada de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE). El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha atribuït l’absència del Corredor Mediterrani a l’existència "del bressol d’un batec potent”, anomenat Països Catalans. Segons Rull, les “motivacions centralistes de l’Estat” xoquen amb el reconeixement d’aquest eix mediterrani.

De cara al futur, Rull s’ha mostrat optimista tenint en compte que Catalunya “concentra el PIB més alt de la Península Ibèrica”, ja que per naturalesa “és un país exportador”. “La font de prosperitat” que concentraria el corredor mediterrani es traduiria en termes econòmics segons el conseller. En aquesta línia, Rull ha recriminat que en l’actualitat haurien de passar 19.000 trens i “tant sols ho fan uns 800”. Per aquest motiu lamenta que les mercaderies que pugen pel Mar Roig o el canal de Suez no puguin entrar a la resta d’Europa a través del Corredor Mediterrani.

Pel conseller l’absència d’un corredor mediterrani no és cap casualitat. Rull ha assegurat que “és una decisió clara i concreta” que, per exemple, hi hagi un límit d’extensió de 750 metres pels trens de Madrid a València i, per contra, els de Barcelona a València siguin de 500 metres. En aquest sentit, Rull ha criticat que per anar de Barcelona a Alacant la via més ràpida no sigui en direcció rectilínia, sinó “l’alta velocitat que passa per Madrid”. I, per concloure les comparacions, també s’ha referit a la gratuïtat de les autopistes entre Madrid i València en detriment de les de pagament entre València i Girona. Aquests retrets van en consonància amb les declaracions del director de l’Institut Cartogràfic Valencià, Xavier Navarro, que afirma que a l’Estat no conceben el Corredor Mediterrani "si no passa per Madrid”.

Des de FERRMED, una associació que pretén unir a Europa mitjançant un corredor ferroviari, pretenen convèncer a l’Estat francès que es genera més tràfic a la frontera amb Catalunya que a la franco-italiana. El seu secretari general, Joan Amorós, ha reprovat la negligència de l’Estat espanyol i el Govern francès en el marc ferroviari, el qual ha catalogat de “tercermundista”, ja que encara hi ha trams de via amb un únic carril.

Suport a Carme Forcadell

El diputat de Junts Pel Sí ha expressat el seu suport a la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, instants després de rebre la notificació del Tribunal Constitucional (TC). El conseller ha recordat que Forcadell es va limitar “a complir el mandat democràtic” de la majoria dels diputats de la Cambra catalana. Per altra banda, Rull ha manifestat que el Govern espanyol pretén vèncer en els tribunals “allò que es incapaç de guanyar a les urnes”.