L'exconseller d'Exteriors del Govern, Raül Romeva, ha insistit aquest dimecres en què l'amnistia dels presos polítics i l'autodeterminació és l'única solució al conflicte entre Catalunya i Espanya. Romeva ha recordat que l'indult dels presos va ser plantejat de manera unilateral pel govern espanyol i que la decisió final és de l'Executiu de Pedro Sánchez, segons ha explicat en una entrevista al Més 324 de TV3.
Per contra, Romeva s'ha mostrat molt més preocupat pels més de 3.000 ciutadans catalans represaliats per part de l'Estat espanyol arran del procés. En aquesta mateixa línia, l'exconseller s'ha mostrat poc optimista amb una resolució favorable dels recursos que van presentar al Tribunal Constitucional contra la sentència del Suprem i ha aspirat a arribar a instàncies europees per trobar una Justícia justa.
"Hem de donar una lliçó de democràcia" el 14-F
Romeva també s'ha pronunciat sobre les pròximes eleccions catalanes que, de moment, se celebraran el pròxim 14 de febrer. L'exconseller ha assegurat que l'independentisme ha de tornar a donar una lliçó de democràcia i guanyar els comicis, davant d'un Estat que ha tornat a judicialitzar la política no deixant que el Govern ajornés les eleccions i ha cridat a una mobilització extrema.
Sobre l'ajornament, romeva ha recordat que tècnicament sí que es poden fer, però ha asseverat que des del punt de vista social i polític no s'haurien de celebrar. En aquesta línia ha posat en dubte que sigui el ministre de Sanitat sortint, Salvador Illa, qui sigui el més interessat a celebrar el 14-F, quan des del ministeri es recomana tot el contrari.
Romeva ha recordat que a l'independentisme no li fan por les urnes, però que per responsabilitat els agradaria ajornar les eleccions. Sobre la proposta política del seu partit, ERC, ha assegurat que aposten per "la via amplia", que és una via inclusiva que "transcendeix l'independentisme" i busca construir una societat més inclusiva i social amb la república com a camí a seguir.
Per últim, l'exconseller ha recordat que superar el 50% dels vots en reiterades eleccions és una condició necessària per declarar la independència, però no és suficient, ja que per poder-ho fer Catalunya hauria de poder celebrar un referèndum legítim pactat amb el govern espanyol i que és en aquesta via on l'independentisme ha de posar els nostres esforços