El president Carles Puigdemont té a punt des d'ahir a la nit la resposta: no es fa enrere d'aplicar els resultats de l'1 d'Octubre i anar cap a la independència, al contrari del que reclamava el govern espanyol. És una posició totalment ferma. Però Puigdemont acompanyarà aquest missatge amb un to dialogant i aposta per parlar, pel civisme i per la serenor, tal com va passar ahir la tarda a Girona.
El president és conscient que el seu missatge serà llegit amb lupa a les representacions diplomàtiques, i vol que quedi clar que la mà dura correspon en tot cas al govern espanyol. Un fet que quedarà confirmat si dijous el president Mariano Rajoy decideix aplicar l'article 155 de la Constitució a Catalunya, i intervenir-la. A partir d'aquí s'entrarà definitivament en un nou escenari, si no apareixen abans novetats imprevistes. Com amb més suavitat embolcalli avui Puigdemont la seva resposta en la forma, més evident es farà el contrast amb l'actitud extremadament dura que anuncia Rajoy.
Fins ara el Govern català ha guanyat el relat de la defensa pròpia a l'esfera internacional, que s'ha consolidat especialment després de la repressió policial contra el referèndum i les imatges que van difondre els mitjans globals, i entén que això afavoreix que al final aparegui la mediació que busca.
A banda de la resposta de Puigdemont, avui també serà important perquè tornen a declarar davant l'Audiència Nacional a Madrid el major dels Mossos, Josep Lluís Trapero, i els presidents de l'ANC i Òmnium, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart. Durant la recepció del 12 d'Octubre al Palau Reial es va especular que el jutge podria ordenar presó per a Sànchez i Cuixart, cosa que impactaria de forma impredictible en l'escena política catalana. Però aquesta possibilitat no està confirmada.