Mariano Rajoy confia a ser investit després que Albert Rivera s'hagi obert a dialogar sobre els pressupostos del 2017. Aquests només es poden tirar endavant si hi ha govern i amb l'aprovació prèvia del sostre de despesa. Per tant, “investidura i sostre de despesa són un pack” explicaven fonts de Moncloa a El Nacional. L'executiu popular amenaça dels perills per al finançament de les comunitats autònomes –incloses les socialistes– si aquest procés no es culmina. I del tancament de l'acord econòmic amb Ciutadans en dependrà la data d'investidura i la possibilitat de pressionar el PSOE per a l'abstenció.
"L'important és la data de l'acord" afirmava la vicepresidenta en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. "Quan hi hagi acord, hi haurà data", afegia sobre el dia que el seu cap assistirà a la cerimònia d'investidura. A Moncloa esperen que el dia sorgeixi de la negociació, és a dir, que tan bon punt aquesta estigui tancada, es podrà convocar el Ple. És per aquest motiu que el líder del PP encara no s'ha posat d'acord amb la presidenta del Congrés, Ana Pastor, per a fixar el dia.
El govern en funcions considera que no tindria sentit que C's hagi entrat en el terreny negociador si és que més tard no pensa votar 'sí' a Rajoy. El calendari econòmic apressa i cap al 29 d'agost estaria el límit per situar la investidura. Això permetria tancar els Pressupostos cap a finals de setembre, entre el 23 i el 30 i aprovar també l'estol de dèficit amb la Unió Europea. Aquest és un dels altres compromisos que Rajoy volia revisar amb Rivera.
El gallec vol lligar bé l'estratègia, desplegant tota l'artilleria per seduir la formació taronja. Ha posat damunt la taula de diàleg la racionalització de les administracions públiques. Això no implica que es suprimeixin diputacions, que el PP defensa a ultrança. És més, ho va criticar en el pacte que van subscriure Rivera i Pedro Sánchez per a la investidura fallida del segon. La qüestió és que els topalls de depesa i l'optimització dels diners públics –a més de les retallades que demana la UE– formen part del sostre de despesa i un element d'interès per al partit liberal.
Esperant el sí i l'abstenció
La Moncloa espera que el Sí de C's vagi seguit de l'abstenció del PSOE. La vicepresidenta interina ha llençat dues advertències als socialistes quant al sostre de despesa. La primera és que un govern en funcions pot difícilment aprovar-lo ja que això seria "donar màniga ampla" i no cenyir-se al dret. A Ferraz deien que sí, però Santamaría assegura que la qüestió podria acabar fins i tot als tribunals, si les autonomies denuncien l'Estat. La segona advertència és sobre el finançament autonòmic i el pressupost dels governs autonòmics, que es veu influït pel sostre de despesa.
Així les coses, C's ja ha dit que no es mourà de l'abstenció. Però el PP no accepta un 'no' per resposta. "No ens mengem el sopar abans que berenar" deien les fonts per il·lustrar l'estratègia negociadora de Moncloa. Tampoc són pessimistes a quant a Pedro Sánchez. La vicepresidenta no entra en les declaracions de Jose Luis Rodríguez Zapatero insinuant l'abstenció del PSOE. Tanmateix, la número dos del govern recorda que Sánchez es va posar a disposició de Rajoy per a "intercanviar informació". El gallec fia la investidura al "pas" econòmic que dimecres va donar amb Rivera.