Quan arriba la campanya electoral, els polítics lluiten per esdevenir el prototipus més semblant a un ciutadà mig. És a dir, el seu target majoritari. El president en funcions, candidat a la presidència pel Partit Popular (PP), Mariano Rajoy, es dirigeix a un públic que segons les estadístiques ronda la mitja dels 50 anys i viu en les zones del camp espanyol, de forma que en els darrers dies ha començat a desplegar una ofensiva que rep el nom de "Caminando rápido" per aquests paratges.

Les zones del sud peninsular, així com la Meseta i les Castelles són el principal flanc. En conseqüència, el primer espot de la saga es roda a Badajoz. Rajoy corre acompanyat mentre el vídeo permet visualitzar els escenaris propis de la ciutat. No és només l'escenografia allò que interpela els seus seguidors, i el fet que fer esport pel matí pugui contribuir a normalitzar la imatge d'un president que no s'ha caracteritzat per la proximitat amb els periodistes, ni el públic, ni tampoc amb la resta de grups polítics al Congrés.

 

El missatge que adreça l'audiovisual, caminar de pressa, és una metàfora sobre la idea que té el PP en relació amb la gestió al capdavant del govern. "Sempre he preferit caminar ràpid a córrer. Caminar ràpid és la meva manera d'assolir els objectius. Perquè quan no corres, tens menys possibilitats d'ensopegar", diu el president en funcions vestit amb xandall.

Les reformes implementades en els darrers quatre anys s'han fet de mica en mica, sobre la base d'un hortizó de llarg abast. Així ho acostuma a explicar la vicepresidenta en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, quan indica que la reforma laboral començarà a donar els fruits de creació d'ocupació en el camí que va fins a l'any 2020. El PP vol arribar als 20 milions d'ocupats.

La idea de fer esport no és fruit de l'enginy del cap de campanya, Jorge Moragas. El president dels EUA, Barack Obama, també havia fet servir l'esport en una de les seves ofensives marquetininanes. Així mateix va fer el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, jugant un partit de bàsquet amb el "sí", emblema de campanya, al dorsal de la samarreta.

Tanmateix, l'estratègia de Gènova no és tan guanyar suports, com no perdre'ls. Amb gairebé 7 milions de vots i un perfil d'elector que es caracteritza pel sentiment de pertinença al partit, els populars saben que només han de mantenir-se en aquesta línia i mobilitzar els seus seguidors.

La cerveseta

Aquest spot no és la primera ofensiva per esdevenir "un home normal" que duu a terme Rajoy. És conegut que allà on hi va en campanya l'equip del PP sempre busca prendre's una cervesa en algun bar conegut, per tal de connectar amb una costum tan espanyola com és l'aperitiu i la canya.