La situació del servei de Rodalies de Catalunya, operat per l'espanyola Renfe, omple portades i els maldecaps de molts catalans a raó de les seves deficiències cròniques, la falta d'inversió i la falta de millores palpables per part dels seus usuaris. El president a l'exili, Carles Puigdemont, ha volgut fer servir les últimes dades de compliment dels horaris i de retards per assenyalar la manca de millores reals i d'inversions, que a parer seu es concentren a Madrid en perjudici de la xarxa catalana: "Catalunya a la cua i preferència per Madrid", afirma Carles Puigdemont en una piulada.
Les darreres dades fetes públiques per @Renfe relatives al mes de setembre d’enguany mostren el mateix patró que segueixen les inversions de l’Estat: Catalunya a la cua i preferència per Madrid.
— krls.eth / Carles Puigdemont (@KRLS) October 31, 2025
—Compliment horari dels trens de rodalia a Madrid: 70,7%
—Compliment horari dels… pic.twitter.com/fgavv0gsOM
"Un ciutadà de Madrid no només gaudeix de moltes més inversions de l'Estat sinó que, si utilitza el tren, té més possibilitats d'arribar, i d'arribar a l'hora que no pas un català que fa servir les rodalies de Barcelona", afirma el president a l'exili. En la mateixa piulada, aprofita per carregar contra el govern de la Generalitat, liderat pel socialista Salvador Illa, a qui acusa d'omplir "el país de propaganda i anuncis" per no despertar el poble català de l'anestèsia i poder acabar "la feina". El debat sobre la gestió de Rodalies i la manca d'inversions fa anys que cou a la política catalana. En aquest sentit, el traspàs de Rodalies a la Generalitat es va concretar en una empresa mixta participada majoritàriament per la Generalitat i on participa l'Estat, que haurà d'assumir la gestió del servei a partir de l'1 de gener de l'any vinent.
Catalunya, a la cua de l'execució pressupostària
La formació liderada per Carles Puigdemont brandava l'argument de l'execució pressupostària com una de les seves demandes en la negociació pressupostària abans de la ruptura definitiva de Junts per Catalunya amb el PSOE i el govern espanyol de Pedro Sánchez aquesta setmana. Les últimes dades publicades per la Intervenció General de l'Estat arriben fins al 30 de juny de 2022 i apunten al fet que l'Administració General de l'Estat, és a dir, l'espanyola, només hauria executat el 60% de les inversions previstes entre 2015 i 2022. Míriam Nogueras, la portaveu de Junts al Congrés, xifrava en 6.255 milions d'euros els incompliments des d'aquella data. Recentment, el ministre de Transports, Óscar Puente, treia pit de les últimes obres realitzades a Catalunya amb valor de milions d'euros, però la formació independentista retreu que es materialitzen ara els incompliments de dècades anteriors.