El ministre de Transports, Óscar Puente, ha comparegut aquest dijous al Senat per donar explicacions sobre la crisi ferroviària patida a l’Estat espanyol; encetada en la tragèdia d’Adamuz on van morir 45 persones i agreujada amb el caos patit a Rodalies, on també va morir un maquinista en pràctiques. El socialista ha volgut fer dues intervencions separades; una sobre el descarrilament del tren Iryo i posterior xoc amb l’Alvia; i una altra sobre el malson viscut a la xarxa catalana de trens la darrera setmana. En el primer cas, ha afirmat que “els afectats tenen dret a saber la veritat i amb ella podrem restaurar la confiança de la ciutadania en el sistema ferroviari”. I en el segon, els senadors de Junts per Catalunya i Esquerra Republicana l’han esbroncat i l’han instat a dimitir.

No han sigut les úniques formacions que li han demanat renunciar al càrrec. Abans d’admetre aquesta crisi de confiança en el sistema ferroviari espanyol, Puente ha estat rebut a l’hemicicle amb crits de dimissió entonats pels senadors del PP, que després s’han mostrat indignats per no tenir al seu davant Pedro Sánchez. El grup parlamentari dels populars havia sol·licitat la compareixença del president del govern espanyol, però l’ha delegat en el ministre del ram. El president del Senat, el popular Pedro Rollán, va enviar-li una carta advertint-lo de les “conseqüències jurídiques” que tindria la seva incompareixença, una forma d’aplanar el terreny per dur el líder socialista al Tribunal Constitucional. Però la Moncloa interpreta que la carta magna li dona la potestat de delegar una compareixença en un ministre, i s’escuda recordant que Sánchez compareixerà al Congrés l’11 de febrer, quan ja farà 24 dies de la tragèdia d’Adamuz.

L’independentisme esbronca Puente pel caos de Rodalies

El portaveu de Junts per Catalunya al Senat, Eduard Pujol, ha carregat durament contra el ministre i li ha exigit la dimissió després de les morts d’Adamuz i Gelida. L’independentista ha denunciat que el sistema ferroviari “ha fallat” i ha deixat el país “col·lapsat”, amb una Catalunya “segrestada per una no-mobilitat insufrible”. Ha assegurat que Puente estava “avisat” pel “catalanisme polític” des de feia temps de la situació a Rodalies, i ha acusat el govern espanyol d’haver ignorat advertències reiterades sobre el model ferroviari i el traspàs de Renfe. El senador independentista ha assenyalat que Rodalies ha patit un “naufragi premeditat” i ha responsabilitzat tant el PSOE com el PP del deteriorament del sistema, estenent la crítica també al model d’alta velocitat, que ha definit com a resultat “d’aires de grandesa” i d’una manca estructural de manteniment.

eduard pujol oscar puente - EFE
El senador Pujol es dirigeix al faristol passant per davant del ministre Puente / Foto: EFE

En la mateixa línia, la portaveu d’Esquerra Republicana al Senat, Sara Bailac, ha acusat Puente d’haver “dimitit de facto” de les seves responsabilitats amb Catalunya. Bailac ha retret al ministre que no s’hagi desplaçat al territori per assumir el comandament d’una crisi que ha qualificat de “caòtica” i ha denunciat una “absoluta falta d’empatia” amb els usuaris de Rodalies, recordant que les incidències prolongades ja no són un fet extraordinari. Ha recordat que davant d’aquesta situació, ERC també ha reclamat dimissions tant a Madrid com a Catalunya i ha advertit que calen “solucions creïbles” per afrontar el desastre ferroviari.

Puente defensa la infraestructura i destaca la renovació de la línia de l’accident d’Adamuz

Aquest dimarts, Puente, després de fer una descripció del minutatge de l’accident, ha fet una defensa de la infraestructura ferroviària i ha recordat que la línia on es va patir l’accident d’Adamuz va ser “renovada de forma integral amb una inversió de 780 milions d’euros”. Ha detallat les obres que s’hi van fer i ha remarcat que “la línia entre Madrid i Sevilla no està abandonada ni oblidada”. També ha explicat que s’han analitzat els trens de Renfe que van passar abans pel lloc de l’accident i “en cap d’ells s’hi ha detectat cap anomalia que exigís cap tipus d’intervenció immediata com reduir la velocitat o detenir-se immediatament”.

Ha apuntat que la fractura del carril és la causa de l’accident però ha remarcat que la investigació encara intenta descobrir què va provocar aquesta fractura. “No es descarta cap hipòtesi”, ha afegit, a banda d’assegurar que el govern espanyol “es troba a disposició dels Tribunals per remetre la informació que sigui necessària”. En tot cas, ha carregat contra el PP per fer un "circ" al Senat i per exigir-li la dimissió quan encara no ha conclòs la investigació sobre què va passar. Un cop la investigació finalitzi, s'ha obert a analitzar si cal invertir més diners. 

Diversos senadors catalans arriben tard al Senat per culpa de la crisi ferroviària

La crisi ferroviària s’ha posat de manifest en el mateix hemicicle de la cambra alta. A causa dels problemes en la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid, alguns senadors catalans del PSC i de Junts per Catalunya no han arribat a temps al Ple, que començava a les onze del matí. Des d’aquesta formació independentista denuncien que havien agafat els bitllets més matiners possibles; programats per arribar a la capital espanyola amb més d'una hora d’antelació respecte de l’inici del debat. El mateix problema van patir els senadors d’Esquerra Republicana aquest dimecres a la nit. Havien d’arribar a Madrid a les dotze i no van arribar-hi fins a les dues de la matinada.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!