El PSOE ajorna la reprovació de Santamaría al Congrés

El PSOE ha decidit ajornar la reprovació de la vicepresidenta espanyola Soraya Saénz de Santamaría per no fer-la coincidir amb la compareixença del president espanyol Mariano Rajoy aquest dimecres a les 16h al Congrés, on es preveu que expliqui les vies a adoptar amb Catalunya, en cas de declaració d'independència. La mesura sancionadora dels socialistes, però, haurà d'esperar a la setmana vinent, com a forma de donar oxigen a l'executiu central en un moment en què ressonen els ecos de l'article 155 o l'acusació de delicte de rebel·lió per al president Carles Puigdemont.

La interpel·lació va ser presentada pel PSOE la setmana anterior, considerant que l'Operació Diàleg de Santamaría no havia generat resultats per aturar el full de ruta sobiranista. També, se la culpava d'estar darrere de l'operatiu policial de l'1 d'octubre que causà consternació en part de la societat catalana i certa premsa internacional, que denunciava la "violència" dels cossos de Seguretat. La mesura s'havia de debatre aquest dimecres al migdia i es convertiria en una votació la setmana vinent, però a Ferraz retrocedeixen davant la urgència de Rajoy.

Així i tot, la reprovació va néixer amb gran dissensió en origen: no va caure bé entre alguns exdirigents socialistes com ara Alfonso Guerra i altres càrrecs actuals en el si del partit –tot i que la direcció en cap cas ha volgut cedir per retirar-la. La qüestió és que la tàctica del secretari general Pedro Sánchez suposava un cop en la línia de flotació de l'executiu central i una jugada a llarg termini per assenyalar políticament a qui ha estat sovint considerada com una de les potencials successores del president espanyol al capdavant de la Moncloa, ella és Santamaría.