L'economista Santiago Niño-Becerra ha advertit que quan finalitzin els peatges de les autopistes es dispararà l'ús d'aquestes vies i això previsiblement portarà al seu deteriorament, perquè no hi ha plans previstos.

"Que bé: s'acaben els peatges! No és el primer cop que ho plantejo. Finalitzen els peatges, i el trànsit en aquestes vies es dispararà, per la qual cosa les congestions s'incrementaran i el deteriorament serà molt, molt superior. I a més desapareixen els ingressos que aporten als ajuntaments. S'acaben els peatges, però hi ha plans per a aquests augments de congestió? Hi ha càlculs reals dels molt més grans costos de manteniment? N'hi ha per compensar els municipis? A zones de vies que no són de peatge, la B-20 i l'A-2, per exemple, l'estat del paviment és horrible. Passarà això en aquestes vies que deixaran de ser de peatge? Amb el temps, que no acabi passant allò de què bé quan hi havia peatges!", ha indicat.

 

Niño Becerra

 

Els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 milions d’euros anuals d'IBI un cop expiri la concessió de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33 el 31 d'agost, d'acord amb les quantitats que Abertis va pagar el 2020, segons ha pogut saber l’ACN. La fi dels peatges implicarà que desenes de municipis per on transcorren autopistes com l'AP-7 entre la Jonquera i Tarragona i el tram català de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa deixin de percebre aquests recursos. A banda, alguns ajuntaments també cobraven l'IBI de les àrees de serveis. Alguns dels alcaldes han explicat a l'ACN que perdran entre un 10 i un 20% del pressupost municipal o ingressos importants per a serveis com la llar d’infants i reclamen solucions per evitar el sotrac.

Aquesta però no serà l'única conseqüència un cop expiri l'explotació dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2, que passaran a ser gestionats pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i de la C-32 i la C-33, que depenen de la Generalitat. També hi ha el debat pendent de resoldre's sobre com es mantindran aquestes vies d'alta capacitat i, pocs mesos abans que aquestes vies reverteixin a les administracions públiques, no s'ha aprovat cap model.

A les comarques gironines, la fi de la concessió de l'AP-7 suposarà que els 27 municipis per on passa l'autopista deixin de cobrar 3,75 milions d’euros en concepte d'IBI. Entre els més afectats, hi ha Sant Julià de Ramis (Gironès), on l'any passat aquests ingressos van ser de 367.650,41 euros. El seu alcalde, Marc Puigtió, assegura que des d'un principi ja es van curar en salut, i en comptes de destinar-ho a despesa corrent van decidir posar-ho a inversions. Però també admet que aquesta quantitat suposa el 10% del pressupost.

L'IBI que Abertis va pagar l'any passat a l'Ajuntament de Bàscara (Alt Empordà) va ascendir a 268.690,21 euros. L'alcalde, Narcís Saurina, explica que aquesta xifra representa "un 20% del pressupost municipal" i admet que la pèrdua d'aquests ingressos deixa els comptes en una situació preocupant.