PP, PSOE i Ciutadans han relativitzat la caiguda d'audiència televisiva que va tenir el missatge del rei Felip VI la nit de Nadal, que va registrar una audiència mitjana de 5.822.000 espectadors i un 57,6% de quota de pantalla en el conjunt del total de cadenes que el van emetre en directe, fet que suposa el pitjor registre dels últims 18 anys, segons un estudi de Barlovento Comunicació amb dades de Kantar Media.

El vicesecretari d'Acció Sectorial del PP, Javier Maroto, ha explicat que cada vegada més persones s'informen "per mitjans digitals". "Hi ha un altre àmbit d'accés al discurs més enllà de la mateixa retransmissió, cal valorar-lo amb aquesta perspectiva", ha dit en ser preguntat sobre aquesta qüestió. Segons la seva opinió, el que ha transcendit del discurs va ser el "realisme" amb el qual el Rei va abordar la situació del país. "Va parlar de reptes i amb un llenguatge que s'entén", ha defensat.

Normalització de la situació política

Per la seva banda, l'eurodiputada del PSOE i vicepresidenta del grup socialista al Parlament europeu, Elena Valenciano, creu que la baixada d'audiència a la televisió que ha tingut aquest any el missatge de Nadal del Rei té a veure amb "certa normalització" de la situació política a Espanya i de la presència de Felip VI com a cap de l'Estat.

Que els dos missatges de Nadal anteriors del rei Felip VI tinguessin una major audiència s'explica sobretot, segons l'opinió de Valenciano, per la "novetat" que suposava la figura del nou monarca el Nadal del 2014, a penes sis mesos després de la seva abdicació, i el 2015, perquè hi havia potser més expectació en escoltar el monarca quatre dies després d'unes eleccions que van provocar la fragmentació parlamentària més gran de la democràcia espanyola.

Signe de tranquil·litat

Al seu torn, el secretari general del grup parlamentari de Ciutadans al Congrés, Miguel Gutiérrez, considera que aquesta baixada de l'audiència pot interpretar-se com un "signe de tranquil·litat" i que potser es deu al "cansament" dels ciutadans després d'un any de marcat caràcter electoral.

"Portem un any amb moltíssims missatges continus dels partits polítics i de missatges electorals; jo crec que la societat està una mica cansada", ha comentat el dirigent de C’s.