El Comitè Executiu Nacional del PP ha donat "carta blanca" al líder del partit, Mariano Rajoy, per negociar amb Ciutadans. Rajoy ha assegurat que cal acabar amb la situació d'incertesa perquè això és "dolent per a Espanya".
Tot i això, el president en funcions ha assegurat que el Comitè ha aprovat autoritzar la direcció del partit a negociar, però ha matisat que no s'han detallat quines condicions s'acceptarien i quines no. Rajoy ha assegurat que el Comitè no ha dit "ni una sola paraula sobre les condicions". Rajoy ha assegurat que el proper pas serà parlar amb Rivera per pactar una reunió, al mateix temps que li ha volgut agrair que fes un pas per desencallar la situació.
Crida al PSOE
Rajoy, però, ha recordat que tot i que s'acabés arribant a un pacte amb Ciutadans, això no seria prou per formar govern. Els populars i el partit taronja només sumarien 169 vots, als quals s'hi podrien sumar els de Coalició Canària. Tot i això, faltarien encara 11 vots, per això ha volgut fer una crida al PSOE per demanar-li responsabilitat.
El president espanyol ha assegurat que només hi ha dues opcions: o donar-li suport o eleccions. Per això, ha criticat que si el PSOE no canvia de parer hi haurà unes noves eleccions, cosa que ha qualificat de desastre per a Espanya, recordant que cap país europeu, des de la Segona Guerra Mundial, ha repetit eleccions per falta d'acord. Tot i això, cal recordar que Bèlgica no va haver de repetir eleccions però va estar més de 500 dies sense govern pel mateix motiu.
Investidura sense data
Els populars asseguren que cal posar en marxa la legislatura per poder arribar a pactes sobre els cinc grans objectius d'aquesta legislatura: creixement i ocupació, manteniment i millora dels serveis socials, defensa dels principis constitucionals, planejar canvis constitucionals i arribar a un pacte per a la lluita contra el terrorisme gihadista. El que ha qualificat de "molts reptes i molt importants", i per això ha assegurat que "lluitaran fins al final" per poder formar govern.
Per Rajoy "és un disbarat prolongar aquesta situació "sine die", però no ha volgut donar encara una data per a la investidura. El líder dels populars ha assegurat que per celebrar-se el debat calen dos col·laboradors (C's i el PSOE) i que si no hi ha acord de tots dos, seguirà la situació de "bloqueig" que no permet tirar endavant la investidura.
Rajoy ha assegurat que vol decidir la data quan hagi pogut parlar amb Pedro Sánchez, perquè considera important l'opinió de tots, i especialment la del líder socialista, per poder decidir quan s'ha de celebrar el debat.