El compte enrere per al naixement del nou partit dels comuns ja ha començat i els impulsors faran, al mes de desembre, un pas més.

Es presentarà una plataforma heterogènia –amb polítics en actiu, independents, gent de la cultura...– que apadrinarà i donarà suport explícit al nou partit a través de la signatura d’un manifest.   

Gairebé en paral·lel, al mes de gener, s’activarà una web que serà un dels instruments per canalitzar el procés participatiu que els ideòlegs del nou partit volen que serveixi per beure de les demandes ciutadanes. A més, estan previstos deu grups de debat arreu del territori per generar vincles i estendre’s més enllà de l’àrea metropolitana.

Superar la corona metropolitana és bàsic perquè el nou partit aspira a ser un partit de grans majories i això passa per transcendir Barcelona.

Quatre ponències marc seran la base per desenvolupar el contingut polític. Es fusionaran amb les propostes de la ciutadania que serviran per teixir el document programàtic que es presentarà en una assemblea constituent al febrer. Serà el pas previ a la presentació del partit al mes de març.  

Barcelona en Comú versus CSQP

El model a replicar és el de Barcelona en Comú. És a dir, crear un espai de confluència on els partits que s’hi vulguin sumar renunciïn a la identitat inicial i les sigles per fer créixer el nou partit. Per això, aquests mesos previs a la definició de la marca electoral són fonamentals, apunten fonts del nucli ideològic, per bastir una proposta ferma.

L’antimodel seria la coalició electoral de CSQP que es va configurar sota l’amenaça del cronòmetre de les eleccions.

Xavier Domènech

Malgrat que el nou partit dels comuns és conegut popularment com “el partit de la Colau”, Xavier Domènech s’ha convertit en la figura de consens que compta amb el vistiplau de totes les forces que a priori hi confluiran: ICV, Podem, Equo, En Comú Podem i Barcelona en Comú. Amb la legitimitat d’haver guanyat les dues darreres eleccions generals, de moment serà l’arquitecte del partit i la cara visible.  

Domènech va fer la seva posada de llarg el passat 3 de novembre en una conferència a l’Ateneu Barcelonès. Des d’aleshores, ha intensificat la seva activitat a les xarxes socials i, fins i tot, ha obert un canal de Telegram propi on expressarà i informarà dels avenços de la nova marca electoral.

Les fonts consultades confirmen que, com és natural, tindrà un pes rellevant en la direcció del partit com també el tindrà l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Però, sigui com sigui, el debat dels noms serà el darrer a posar-se sobre la taula.