El català es troba en una situació perillosa i s'ha convertit en una llengua que en lloc d'avançar, retrocedeix. En aquest sentit, una de les principals mancances de la llengua es troba a la restauració, ja que molts establiments tenen treballadors que ni la parlen ni tan sols l'entenen, fet que provoca que les persones que vulguin demanar un cafè en català hagin d'acabar canviant d'idioma. A més, sovint ens trobem que les cartes dels restaurants estan escrites en castellà, anglès, francès... però no en català. Per posar-hi remei, la Plataforma per la Llengua ha mobilitzat desenes de voluntaris per a poder col·lapsar dos d'aquests restaurants que no ofereixen la seva carta en llengua catalana al centre de Barcelona. 

Concretament, i tal com ha informat l'entitat, una seixantena de persones van mobilitzar-se el 18 de febrer per "denunciar la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants" a un restaurant de la cadena de menjar ràpid Five Guys, situat a la plaça Catalunya de Barcelona i a un altre de la cadena Surf House, en aquest cas al carrer d'Amigó de la capital catalana. L'associació va arribar a reunir 55 denúncies per la inexistència de cartes en català, fet que ha provocat que l’Agència Catalana del Consum hagi iniciat el procés de denúncia administrativa contra tots dos establiments. Ara, segons informa la mateixa "ONG del català", Plataforma per la Llengua està espera que "això faci que les empreses rectifiquin i tinguin a disposició dels consumidors de manera immediata la carta en català", tal com està estipulat en el Codi de consum de Catalunya. 

Sense fulls de reclamació? 

Com es va organitzar la protesta? Primer es va valorar l'atenció de diferents establiments i es va acabar escollint aquests dos. A les 20 h, els voluntaris, en parelles i grups de tres, van anar entrant de manera esglaonada al Five Guys de la plaça de Catalunya, que es va omplir de gom a gom. Després de comprovar que les cartes i la informació fixa no s’oferien en català, els de voluntaris van demanar la informació en català als treballadors i en tots els casos el restaurant els la va negar. Tal com explica la Plataforma, davant aquesta situació els participants van demanar els fulls de reclamació als treballadors, però tampoc van accedir. Per tot plegat, els voluntaris pel català van utilitzar fulls que ells mateixos havien imprès prèviament, preveient que el restaurant no els hi facilitaria, però la cadena no volia admetre les denúncies. Finalment, van acabar intervenint els Mossos, a instàncies de l'establiment, i el restaurant va acabar acceptant les reclamacions. 

"La mobilització va continuar al restaurant Surf House del carrer d’Amigó de Barcelona, en què 40 persones, repartides en diferents taules, van reclamar la carta en català. Veient la negativa de l’establiment a proporcionar-la, van demanar el full de reclamacions per denunciar els fets i, a diferència del Five Guys, el Surf House sí que va accedir a la petició dels consumidors", informa Plataforma per la Llengua en un comunicat. 

Recursos suficients 


Després d'aquestes accions, es va fer arribar les denúncies dels clients a l’Agència Catalana de Consum, que, després del procediment d’inspecció, ja ha iniciat la denúncia administrativa contra tots dos establiments. Segons l’article 128.1 del Codi de consum de Catalunya, recorda l'entitat, és obligatori disposar “de manera immediata” de la informació de caràcter fix i de les cartes, com a mínim, en català.

Per què aquests dos establiments? El grup local de Barcelona de la Plataforma els va triar perquè havia detectat que es negaven a oferir l’atenció escrita en català, tot i formar part de grans empreses amb prou recursos per fer-ho. En el cas de la multinacional Five Guys, l’empresa va facturar més de 21 milions d’euros a l’Estat espanyol el 2020, segons recull el comunicat. Amb tot, són només dos exemples dels centenars que vulneren els drets lingüístics. Cal tenir en compte que aquestes empreses "actuen de manera il·legal al nostre mercat fent competència deslleial a les empreses que sí que compleixen la normativa lingüística vigent". Per tot plegat, l'entitat per la defensa del català assegura que continuarà apostant per accions com aquest col·lapse en totes les empreses que vulnerin els drets i "ometin la llengua pròpia del territori en la informació comercial destinada als consumidors, tot i tenir els recursos per incloure-la".