En els temps en què el fons és el missatge, la política busca elements contextuals amb què dotar de significat les seves gestes davant la ciutadania. El cas més recent és el quadre de Juan Genovés, El Abrazo, davant del qual el president de Ciutadans, Albert Rivera, i el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, van segellar el seu acord de govern ja fa dos mesos, per bé que no van tenir èxit en la investidura de Sánchez. Però els missatges poden emergir també en llocs insospitats de la capital espanyola, a través de les casualitats en el fons, i les formes catalanes.
És el cas de la consellera de presidència, Neus Munté, que ha viatjat a Madrid aquest dimecres per trobar-se amb el nou líder de la UGT, Josep Maria Àlvarez. Repetint les mateixes frases en català i castellà per a la premsa catalana i madrilenya, han parlat durant més de 15 minuts davant de l'estàtua de ferro del fundador de la UGT i del PSOE, Pablo Iglesias. "Això de la traducció sembla que se li dóna millor a la Neus" ha dit Àlvarez, amb l'aspecte tranquil i callat que emana quan està fora dels congressos sindicals, on la tendència contrastada és a apassionar-se.
El gest sorprèn l'observador extern. Pepe Álvarez no sol parlar en català habitualment a Madrid, com tampoc ho fa el ministre d'Interior en funcions, Jorge Fernández Díaz, quan està en l'exercici del seu càrrec. Diferent és, diuen, quan assisteix a un míting, en tant que cap de llista del PP a Catalunya.
En aquesta tendència es desmarca el secretari d'Estat de Relacions amb les Corts, José Luís Ayllón, que quan sap que algun periodista parla català, no dubta en adreçar-s'hi amb algunes paraules, com a signe que l'identifica amb les seves arrels barcelonines, circumscripció per la qual ha militat durant anys, per bé que ara ja ho fa per les llistes del PP per Madrid.
La catalanofòbia no triomfa
Però per a Álvarez, que va etzibar la frase "és el primer cop que la catalanofòbia no triomfa en una organització d'àmbit estatal", quan va guanyar les eleccions sindicals fa dos mesos, rebre una membre del govern a la seu de la Calle Hortaleza 88 en un idioma que ambdós coneixen, traduint indistintament el seu missatge als mitjans, és també un gest.
La campanya havia estat farcida d'acusacions cap a ell, sent titllat "d'independentista" per part dels seus opositors, per restar-li suports. El cap sindical defensa el dret a decidir, per bé que no està a favor de l'Estat propi o el full de ruta, i afirma que la UGT no canviarà pas el posicionament oficial.
De fet, Munté, militant de la UGT, ha assistit a la capital de l'Estat a la cloenda del congrés Constituent de la Federació de Treballadors dels Serveis Públics de la UGT. És a dir, la fusió de la Federació de Serveis Públics (FSP) i la Federació de Treballadors de l’Ensenyament (FETE) de la UGT, la primera de les quals que la va veure créixer en la lluita social, abans d'endinsar-se en la política activa. El viatge li ha permès el retrobament amb Álvarez, qui havia estat company a Catalunya. Ara, ella li diu "el secretari general" quan s'hi adreça i la complicitat entre els dos és palpable.
Al segon, el càrrec no li ha canviat, però "general" ha pres per a Pepe, com li diuen els amics, un caire diferent. Ara és el cap del sindicat a Espanya, i comparteix amb Munté la voluntat de fer polítiques per garantir l'ocupació i els serveis bàsics.
L'IRPF del govern
Quant a la disputa del govern català aquest dimarts sobre la pujada o no de l'IRPF, la consellera ha explicat que la qüestió havia estat donada per "tancada" pel president Carles Puigdemont, i que el programa de govern era alleugerir la pressió fiscal. També ha reafirmat que Francesc Homs era "el millor" candidat per a les llistes del partit a Madrid i que les enquestes que donen uns resultats a la baixa a Convergència eren això, "enquestes".
Sánchez, pioner
La primera de les personalitats amb les quals es va trobar Álvarez, en la mateixa sala on ha rebut Munté, va ser amb Pedro Sánchez. En aquella ocasió van parlar de la investidura, i li va adreçar al socialista la voluntat de conformar un govern d'esquerres amb polítiques socials. El seu objectiu no és polititzar el sindicat, però sí adoptar una línia molt més social, on els ugetistes tinguin veu en els problemes d'interès ciutadà, dels qui assegura volen estar a prop. Això passa per la democràcia interna, o la reducció de l'aparell sindical, com ha pogut observar Munté amb la fusió de les dues federacions, que estava en el programa d'Álvarez.