Publiquem avui un avançament de l'informe que Luce Prignano i Emanuele Cozzo del projecte DataPolitik de l'Associació Heurística estan preparant sobre les identitats a la xarxa dels candidats a l'alcaldia de Barcelona per El Nacional. L'estudi analitza a fons les comunitats a twitter dels diferents candidats.

L'informe fet per El Nacional respon al fet de saber com s'estructuren les comunitats de seguidors dels diferents  candidats i com es relacionen amb les comunitats dels opositors, més enllà de les xifres absolutes de repiulades i likes. Cal tenir en compte que la mostra de twitter és esbiaixada pel que fa al global de la població, per això és més important l'anàlisi qualitatiu de les comunitats dels candidats que no pas el quantitatiu. De moment podem avançar algunes consideracions prou sucoses sobre el que està passant a les xarxes destacant que les comunitats de seguidors de les candidatures de Ada Colau, Ernest Maragall , Jordi Graupera i Anna Saliente, són les que estan més motivades en les Eleccions a Barcelona, mentre les altres no hi estan tan interessades ni implicades. 

La xarxa següent en forma de núvols de colors que dissenya l'algoritme per fer aquest estudi és molt reveladora perquè mostra les relacions entre comunitats de seguidors i els seus vincles. 

municipals 2019 barcelona twitter

C'S molt a prop de VOX

La comunitat de C's està molt ben connectada amb VOX, de manera que es repiulen amb força intensitat els tweets d'uns i dels altres, estan formalment molt a prop.

vox ciutadans barcelona 2019

En aquest sentit de relació entre la comunitat de Vox i C's hi juga un paper involuntari David Martínez, assessor de comunicació de C's, que té un grupet de seguidors que repiulen continguts de C's i d'Ignacio Garriga, el diputat  de VOX per Barcelona. La gent de VOX repiula aquest tweet de David Martínez, en relació a l'escridassada a Begoña Villacis, candidata de C's  a l'ajuntament de Madrid, 

 

És també curiós el paper de  Raúl Sánchez i la seva plataforma Familia Numerosa en relació a VOX i a C's. En els temes de família semblen convergir un grup notable de seguidors dels dos partits. 

Aquest panorama contrasta amb la imatge del candidat Manuel Valls, que  va per lliure i intenta que no se'l vinculi amb C's, presentant una candidatura blanca que es reflecteix en les seves piulades. 

L'efecte Txarango

El fet que el candidat Manuel Valls posés música de Txarango en el seu miting al pavelló de la Vall d'Hebron, va empipar força els seguidors del grup, molts d'ells situats prop de candidatures sobiranistes, com la de Graupera, ERC, la CUP o JxCAT.  

txarango barcelona 2019

Les repiulades han estat molt intenses. 

Els seguidors de Graupera molt a prop de JXCAT

Jordi Graupera està molt ben posicionat a twitter i acapara força atenció, però la seva comunitat de seguidors encara no té un perfil propi i es configura com una costella de JxCat que intenta emancipar-se. Barcelona és Capital no té una audiència fidel a twitter, on hi ha més indecisos que votants assegurats. Aquest fet es veu en les repiulades dels seus seguidors, que ocasionalment també afavoreixen d’altres candidatures.

grafic municipals

La comunitat de JXCAT està més preocupada per les europees

L’audiència de JXcat és més procliu a repiular tot el que fa referència als exiliats i  a les eleccions europees que no pas a les municipals. Tant és així que per davant d'Elsa Artadi i de Quim Forn, passen Puigdemont, Laura Borrás, Toni Comin i Clara Ponsatí. 

jxcat

Els seguidors socialistes poc motivats en les municipals

Un fenomen semblant al de JXCAT passa al PSC, amb el seu candidat Collboni. Per davant seu passen Mertixell Batet, Pedro Sánchez i Miquel Iceta. Els votants socialistes estaven molt més mobilitzats en les generals. 

psc municipals

Elisenda Alamany queda tapada per Maragall

En el cas d'ERC es veu com Elisenda Alamany ha anat perdent posicions, sobre tot en referència al hastag #freeromeva i, en general, al seguiment del judici. Els seguidors esmenten molt a Ada Colau, entenent que és la candidata a batre. Les mencions a Maragall concentren la majoria de piulades, una estratègia que reforça el candidat per sobre d'altres líders del partit. 

erc municipals

La candidatura de Colau concentra més interés que la d'Asens a les Generals

Podem concloiure que el pes de la campanya per a les municipals a Barcelona en Comú és molt més gran que la passada campanya de les Generals. Els votants del comuns hi estan molt més interessats. Això es veu en els hashtags repiulats des del mes d'abril, sent els dos primers referents a la campanya per Barcelona. 

colau

PP i VOX

Tot i que el candidat Josep Bou ha intentat desvincular-se de la marca  PP en la campanya, pateix per la tradicional falta d'impacte en les xarxes del PP. Pel que fa a VOX, el fet que el seu candidat a les municipals Ignacio Garriga sigui el diputat electe per la circumscripció de Barcelona, l'ha fet entrar amb molta força a les xarxes. 

Anna Saliente i el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans

Tenint en compte les repiulades a l'entorn de la candidatura de la CUP, és curiós com guanya centralitat el compte del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans-UAB , un fet que reflecteix el caràcter juvenil d'aquesta candidatura a twitter. 

cup