Fem la segona entrega de dades relacionades amb les comunitats de seguidors (comptes que els repiulen)  a Twitter i Facebook dels candidats a l'alcaldia de Barcelona, a partir de l'informe realitzat per Luce Prignano i Emanuele Cozzo per al Nacional. Una dada interessant, gràcies als portals de transparència de Twitter i Facebook sabem quins candidats paguen per tenir algun benefici en la seva posició en les xarxes. 

Graupera i Valls paguen a Twitter. Maragall, Collboni, Colau i Artadi a Facebook 

En el cas de Twitter el portal no informa de les quantitats invertides, però sabem qui paga per estar posicionat en un segment determinat. Aquest és el cas de Graupera i de Valls però amb resultats totalment diferents. A Graupera el repiulen i Valls sembla que està tirant els diners perquè fa un mal ús de la xarxa: piula en excés, i divideix l'impacte en utilitzar dos comptes. En el cas de Facebook Maragall és qui més ha invertit en aquesta xarxa, amb uns 20.000 euros. Colau, Collboni i Artadi estan al voltant dels 10.000 euros, i els altres amb quantitats no significatives. 

Colau la més popular i la més atacada

interaccions versus suports

 

Aquest primer gràfic s'ha elaborat amb piulades de qualsevol compte que hagi interactuat amb els candidats. Tots els comptes que donen suport als candidats representen menys d'un 15% del total dels que interactuen amb ells, excepte els de Graupera i Artadi. L'Ada Colau rep moltes interaccions (repiulades i comentaris) però una fracció molt gran d'aquesta atenció és crítica. En el cas de Manuel Valls aquest fenomen encara és més evident, les interpel·lacions guanyen als suports. L'únic candidat que arreplega més suports que interpel·lacions és Graupera. 

consens i popularitat municipals 2019

Aquest quadre és una extensió de l'anterior. D'una banda valorem la popularitat d'un tweet i el consens (quin grau d'acceptació té el candidats del que es piula i repiula). En aquest cas es veu com Colau és la que té més popularitat però alhora la que aplega menys consens. En una situació intermitja es trobem més ben posicionats Artadi i Graupera.

Collboni, Saliente i Valls tenen més consens però a costa de ser molt menys populars, com a conseqüència de ser menys coneguts que els altres candidats. 

Un 25% dels seguidors d'Artadi també dóna suport a Graupera

fidelitat muncipls 2019

Ja havíem avançat en el primer article d'aquesta entrega que la comunitat de Graupera se situava molt a prop de la de JxCAT. Les dades revelen que un 25% dels seguidors d'Artadi també donen suport a Graupera, mentre que en el cas de Graupera és d'un 13% dels seus seguidors, un fet que s'explica perquè la comunitat de Graupera és més nombrosa que la d'Artadi. El 15% dels seguidors de Maragall també recolzen Artadi i Graupera. Atenció, perquè aquest suport també arriba de la CUP, sent un 8% dels seus seguidors els qui també repiulen a Graupera. També cal remarcar que Colau, Collboni, Bou i Saliente tenen les comunitats més fidels de seguidors

El 25% de las interpel·lacions (crítiques potencials) a Maragall, el 17% de les de José Bou i el 15% de les d'Artadi venen de comptes que donen suport a Graupera.  Els seguidors de #bcnescapital son els que més interactuen amb d'altres candidatures, sobretot per interpel·lar-les, o sigui, per criticar-les. 

Els francesos contra Manuel Valls

llengües municipals 2019

En el cas de llengües d'ús de la comunitat de seguidors es produeixen diversos fets curiosos. A l'Ada Colau, per exemple, li dóna suport un grup de parla anglesa. En el cas de Valls, les piulades en català són menors que les fetes en francès, majoritàriament de detractors però en les darreres setmanes també si han sumat alguns seguidors. En el cas d' Artadi, Graupera i Saliente, la llengua majoritària és el català, com en el cas d'Ada Colau, tot i que en una menor proporció. Collboni registra un equilibri absolut entre català i castellà, mentre que els seguidors de Bou utilitzen majoritàriament el castellà. 

Mètode d'anàlisi

Tota la informació pel que fa a les mostres de suport o a les interpel·lacions s'extrau de la xarxa d'interaccions dels comptes dels candidats i comptes oficials de les candidatures associades, amb un total de 48.000 comptes que interactuen i 278.000 interaccions. 

La informació pel que fa a la popularitat i consens es deriva de l'anàlisi de totes les piulades publicades pels comptes considerats durant el mes de maig del 2017.