Koldo García Izaguirre, exassessor de l’exministre de Transports José Luis Ábalos, acusat d'haver rebut comissions dels contractes de venda de mascaretes durant la pandèmia de la covid-19 en l’anomenada operació Delorme, utilitzava el despatx d’Ábalos per rebre contractistes quan el ministre era absent, segons publica El Español, citant fonts de testimonis d’aquella època, que asseguren que Koldo exercia un poder que anava molt més enllà d’un assistent i que era la persona que controlava tots els ressorts del Ministeri de Transports i manegava amb mà de ferro la “cua de contractistes” que treballaven amb el departament d’Ábalos.
Reunions en el ministeri
Koldo, segons la mateixa publicació, feia reunions amb empresaris i membres del ministeri utilitzant les sales properes al despatx del ministre i, fins i tot, en el mateix despatx quan Ábalos no hi era. Una mostra del poder de Koldo Garcia, que, segons les fonts consultades, era més gran que el del cap de gabinet del ministre. Aquest poder no passava desapercebut en les dependències del ministeri, i era objecte de comentaris i desconfiança dels funcionaris, que s’adonaven que Koldo Garcia “no té l’aspecte tradicional d’un assessor” polític. I és que el que era assistent personal i xòfer de l’exministre socialista José Luis Ábalos (ministre de Foment en el primer govern de Sánchez, entre 2018 i 2020) i de Transports en el segon (2020-2021), era molt més que això. El mateix Ábalos el presentava com la seva “mà dreta”, el seu home de confiança dins del ministeri.
Arribada i ascens de Koldo García
Segons el polític socialista, que manté la seva acta de diputat, però ara com a membre del Grup Mixt, ha explicat que va contractar els serveis de Koldo Garcia quan era secretari d’organització del PSOE, per recomanació dels companys navarresos del partit, en concret per Santos Cerdán, actual secretari d’organització del PSOE. "Necessitava una persona que no tingués vida, durant 24 hores" per incloure entre el seu cercle de confiança. Aquesta persona havia de ser de confiança perquè, en acompanyar-lo sempre, "escolta el que parles, amb qui et veus", i per això "sempre mereix alguna confiança i sintonia política", va reconèixer aquest dimecres a Onda Cero. Ábalos va explicar en diverses entrevistes als mitjans de comunicació la seva relació amb Koldo Garcia, que era una persona que s’havia dedicat a la seguretat i que era “molt entregada i molt compromesa”. Quan va arribar a ministre, va promocionar García al càrrec d’assessor per la confiança que li havia mostrat en els darrers anys. "Coordinava tots els assumptes de mobilitat, amb l'equip de seguretat, coordinava l'agenda", va explicar el mateix Ábalos,i era la persona que parava la gent que abordava el ministre durant els seus actes públics, entre altres tasques. "Als gabinets, el fonament és la confiança per fer aquest tipus de tasques que un funcionari no te les faria ni les podries exigir. Per això el problema d'ara és la traïció a la confiança", va reconèixer Ábalos.
La dona de Koldo i De Aldama, també al ministeri
Segons El Español, els visitants del Ministeri de Transport també expliquen que Koldo Garcia era qui controlava l'agenda de José Luis Ábalos, qui decidia que podia veure o no al ministre, si una visita havia d'esperar en una sala o una altra, o si s'havia de veure amb un altre membre del ministeri. Koldo Garcia tenia el seu despatx enganxat a la porta de l’oficina del ministre i les secretàries d’Ábalos, entre les quals es trobava la seva dona, Patricia Úriz, contractada com a personal de confiança del departament i que també va ser detinguda en el marc de l'operació Delorme. Entre les figures que també estava entre el cercle de confiança de les dependències del ministeri és la d'un altre dels detinguts, Víctor Gonzalo de Aldama, que segons el jutge, tenia “un passi especial” al Ministeri de Transports. L’empresari Víctor de Aldama, a qui els investigadors assenyalen com un dels presumptes aconseguidors i comissionistes de la trama per proveir de mascaretes diferents departaments del Govern, s’hauria embutxacat 5,5 milions d’euros, segons la querella. De Aldama conduïa un Ferrari Portofino, que la Guàrdia Civil ha demanat que sigui embargat, i que havia arrendat a través de la societat MTC 180 Capital SL, que hauria estat utilitzada, suposadament, per a l’ocultació i repartiment de comissions.